• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Kampania abonamentowa w prasie telewizyjnej: czerwiec 2007

19:15, 29.09.2008
Kampania abonamentowa w prasie telewizyjnej: czerwiec 2007Telewizja Polska co roku wiosną publicznie rozlicza się z abonamentu: udostępnia na swych stronach <a href="http://www.tvp.pl" class=textlink target="_blank">www.tvp.pl</a> i <a href="http://www.abonament.tvp.pl" class=textlink target="_blank">www.abonament.tvp.pl obszerne sprawozdanie z wykorzystania wpływów abonamentowych na realizację misji publicznej, publikuje i rozsyła specjalny numer magazynu „Telewizja Polska” poświęcony abonamentowi i misji, produkuje i emituje spoty telewizyjne informujące o wykorzystaniu środków z wpływów abonamentowych. Strona www.abonament.tvp.pl w całości poświęcona jest zagadnieniom związanym z abonamentem. Szczegółowe informacje o abonamencie są również dostępne na stronach telegazety programu TVP1, TVP2 i TVP Kultura.

Ostatnie dane wskazują, że trwający od dłuższego czasu spadek wpłat abonamentowych został zahamowany. Co więcej – niekorzystna tendencja zaczyna się odwracać. Jak wynika z najnowszych danych Poczty Polskiej, od stycznia 2007 do 28 maja 2007 liczba abonentów wzrosła o prawie 200 tys. Uwzględniając średnią miesięczną stawkę abonamentu rtv można wyliczyć, że nowo zarejestrowani abonenci będą wpłacać miesięcznie kwotę ponad 3 mln. zł z tytułu opłaty abonamentowej.

Anna Dmowska


W piątek 22 czerwca do dodatku telewizyjnego „Gazety Wyborczej” i 25 czerwca do magazynu „Tele Tydzień” dołączona została ulotka informująca o nowych, wygodniejszych sposobach rejestracji odbiorników i opłacania abonamentu.

W ten sposób Telewizja Polska przypomina swoim widzom o obowiązku płacenia abonamentu RTV.

Na ulotce – zakładce w kształcie telewizyjnego pilota, dołączonej 22 czerwca do dodatku telewizyjnego „Gazety Wyborczej”, a 25 czerwca - do gazety telewizyjnej „Tele Tydzień” znajdą się m.in.: informacje o możliwości płacenia abonamentu przez Internet czy za pomocą bankowości elektronicznej. Poza najistotniejszymi informacjami o sposobach rejestrowania odbiorników oraz dokonywania opłat ulotki zawierają też między innymi informacje o kwocie abonamentu i zasadach opłat przez osoby prywatne i firmy.

Nie wszyscy wiedzą, że aby zapłacić za abonament, nie trzeba już chodzić na pocztę. Z badań TNS OBOP przeprowadzonych w marcu 2007 r. wynika, że niewiele osób ma świadomość możliwości zarejestrowania telewizora czy odbiornika radiowego za pomocą Internetu, niewielu również wie, że tą drogą można dokonać wpłaty. Tymczasem wystarczy dostęp do komputera i na stronie internetowej www.poczta-polska.pl można wypełnić wniosek o rejestrację. Na tej podstawie otrzymujemy hasło i szczegółowe informacje dalszego postępowania.

Opłaty abonamentowe możemy wnosić również za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Numery rachunków bankowych, na które można dokonywać wpłat z tytułu abonamentu RTV dostępne są na stronie internetowej Poczty Polskiej.

Abonament jest powszechnie stosowaną formą finansowania mediów publicznych w większości państw Unii Europejskiej. Wpływy abonamentowe stanowią najczęściej większą część budżetu nadawcy, wyjątkiem jest duńska TV2, austriacka ORF oraz polska TVP. W większości państw europejskich odsetek osób uchylających się od płacenia abonamentu wynosi w przybliżeniu 10 procent, choć na przykład w Finlandii, Francji i Wielkiej Brytanii procent ten jest jeszcze niższy. Na przeciwległym biegunie jest Polska, gdzie regularnie płaci jedynie około 40 procent gospodarstw domowych i zaledwie 3 procent firm.

Jednym z czynników mających wpływ na poziom ściągalności abonamentu jest społeczna świadomość konieczności solidarnego finansowania mediów publicznych. Również istotną rzeczą jest istnienie skutecznego systemu prawnego, regulującego kwestie ściągalności abonamentu. Dlatego też, obecnie trwają prace na nowelizacją ustawy o opłatach abonamentowych z dnia 21 kwietnia 2005 r. Chodzi o fakt, że w obecnej ustawie brak jest podstaw prawnych do egzekwowania należności wynikających z ustawy o opłatach abonamentowych w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Nowelizacja tych przepisów ma na celu umożliwić skuteczną kontrolę przez urzędy skarbowe opłacania abonamentu, a tym samym zdyscyplinować tych, którzy lekceważą obowiązek płacenia za abonament.
Telewizja Polska co roku wiosną publicznie rozlicza się z abonamentu: udostępnia na swych stronach <a href="http://www.tvp.pl" class=textlink target="_blank">www.tvp.pl</a> i <a href="http://www.abonament.tvp.pl" class=textlink target="_blank">www.abonament.tvp.pl obszerne sprawozdanie z wykorzystania wpływów abonamentowych na realizację misji publicznej, publikuje i rozsyła specjalny numer magazynu „Telewizja Polska” poświęcony abonamentowi i misji, produkuje i emituje spoty telewizyjne informujące o wykorzystaniu środków z wpływów abonamentowych. Strona www.abonament.tvp.pl w całości poświęcona jest zagadnieniom związanym z abonamentem. Szczegółowe informacje o abonamencie są również dostępne na stronach telegazety programu TVP1, TVP2 i TVP Kultura.

Ostatnie dane wskazują, że trwający od dłuższego czasu spadek wpłat abonamentowych został zahamowany. Co więcej – niekorzystna tendencja zaczyna się odwracać. Jak wynika z najnowszych danych Poczty Polskiej, od stycznia 2007 do 28 maja 2007 liczba abonentów wzrosła o prawie 200 tys. Uwzględniając średnią miesięczną stawkę abonamentu rtv można wyliczyć, że nowo zarejestrowani abonenci będą wpłacać miesięcznie kwotę ponad 3 mln. zł z tytułu opłaty abonamentowej.

Anna Dmowska
Kampania abonamentowa w prasie telewizyjnej: czerwiec 2007