Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.

  • Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Srebrne Lwy i inne cenne laury dla filmów TVP

14:08, 20.09.2015
Srebrne Lwy i inne cenne laury dla filmów TVP!!! pusty LEAD !!!

Jubileuszowy, 40. Festiwal Filmowy w Gdyni okazał się niezwykle udany dla Telewizji Polskiej. Na 18 filmów zakwalifikowanych do prestiżowego konkursu, aż 9 to koprodukcje TVP: „11 minut”, „Córki dansingu”, „Letnie przesilenie”, „Anatomia zła”, „Demon”, „Excentrycy”, „Nowy świat”, „Karbala”, „Ziarno prawdy”. Wśród nich niemal najwyższe festiwalowe laury – Srebrne Lwy - przypadły nestorowi polskiego kina, Januszowi Majewskiemu za mistrzowskich „Excentryków”, nostalgiczne spojrzenie na jazzujące lata 50-te.

 
Prezes TVP Janusz Daszczyński wręcza nagrodę za najlepszy scenariusz (fot. Maciej Kosycarz/KFP)

Podziel się:  Więcej
Werdykt Jury tegorocznego festiwalu pogodził starych mistrzów i młode gwiazdy polskiego kina. Złote Lwy przyznano filmowi „Body/Ciało” Małgorzaty Szumowskiej, znanemu widzom już z kin, docenionemu także przez jurorów festiwalu w Berlinie. Srebrne Lwy otrzymał wiekowy, 84-letni mistrz Janusz Majewski za film „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy” (koprodukcja TVP). 

Równie koncyliacyjne były nagrody aktorskie – odbierały je gwiazdy, takie jak Janusz Gajos („Body/Ciało”) i Krzysztof Stroiński („Anatomia zła”), jak i młodzi aktorzy - Agnieszka Grochowska („Obce niebo”) i Małgorzata Suwała („Body/Ciało”). Specjalną nagrodę Jury otrzymał klasyk polskiego kina, Jerzy Skolimowski, za apokaliptyczne „11 minut” (koprodukcja TVP), pokazywane niedawno na festiwalu w Wenecji. Z kolei młody Michał Rogalski doczekał się dwóch nagród za swoje „Letnie przesilenie” (koprodukcja TVP)

Uwagę zwracała różnorodność tematyczna polskiego kina. Widzowie w Gdyni przez tydzień mogli cieszyć się kinem gatunków – wojenną „Karbala” i thrillerem „Anatomia zła” (koprodukcje TVP), tragikomedią „Moje córki krowy” (najlepszym filmem według dziennikarzy), wystawnym, autorskim widowiskiem – „Hiszpanka” czy szokującym wizualnie i treściowo filmem „Córki dansingu” (koprodukcja TVP) – laureatem nagrody za najlepszy debiut reżyserski dla Agnieszki Smoczyńskiej. Polskie kino ma mocną pozycje w Europie i staje się coraz bardziej międzynarodowe – nagrody za reżyserię i scenariusz trafiły do Magnusa von Horna, Szweda, absolwenta łódzkiej filmówki, którego „Intruz” był już pokazywany na festiwalu w Cannes. Magnus von Horn odebrał laur za scenariusz z rąk Prezesa TVP, Janusza Daszczyńskiego. 

Jak twierdzi Wojciech Diduszko z TVP Kultura, polscy filmowcy równie dobrze czują się w formule kina popularnego (można przypuszczać, że „Karbala” i „Obce niebo” choć w części powtórzą ubiegłoroczny sukces frekwencyjny „Bogów”), jak i w wysmakowanym kinie artystycznym, mającym szansę na międzynarodowych festiwalach. 

Cieniem na ceremonii rozdania nagród położyła się śmierć Marcina Wrony, jednego z najzdolniejszych reżyserów młodego pokolenia. Marcin, którego „Demon” był przed chwilą oklaskiwany na festiwalu w Toronto, był częstym gościem na Woronicza. Jego spektakle teatralne i fabuły, łącznie z ostatnim dziełem, były koprodukowane przez TVP. Odejście Marcina Wrony to dla telewizji publicznej ogromna strata. 

Centrum Informacji TVP