• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Zarząd Telewizji Polskiej podsumował 2016 r.

19:35, 18.01.2017
Zarząd Telewizji Polskiej podsumował 2016 r.Wydobycie Spółki z zapaści finansowej i przywrócenie publicznego charakteru Telewizji Polskiej to pierwsze wyzwania, z którymi zmierzył się w 2016 roku Zarząd Jacka Kurskiego i Macieja Staneckiego. Na specjalnej konferencji prasowej 18 stycznia Zarząd podsumował działalność TVP.

Wydobycie Spółki z zapaści finansowej i przywrócenie publicznego charakteru Telewizji Polskiej to pierwsze wyzwania, z którymi zmierzył się w 2016 roku Zarząd Jacka Kurskiego i Macieja Staneckiego. Na specjalnej konferencji prasowej 18 stycznia Zarząd podsumował działalność TVP.

 
Maciej Stanecki i Jacek Kurski podczas konferencji podsumowującej rok 2016 w TVP (fot. Jan Bogacz/TVP)

W konferencji udział wzięli m.in. Paweł Lewandowski, podsekretarz Stanu w ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Elżbieta Kruk, wiceprzewodnicząca Rady Mediów Narodowych, przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski, prof. Janusz Kawecki, członek KRRiT, Andrzej Sabatowski - członek KRRiT oraz ks. Paweł Rytel-Andrianik - rzecznik Konferencji Episkopatu Polski. Obecni byli także prowadzący najbardziej lubianych i popularnych programów Telewizji Polskiej.

– Telewizja Polska, mimo braku realnego wsparcia finansowego z abonamentu, w 2016 r. dała radę, jeśli chodzi o wypełnienie misji publicznej – mówił Prezes Jacek Kurski. Podkreślał jednak, że potrzebne jest uszczelnienie abonamentu, bo bez tego sytuacja będzie trudna. TVP towarzyszyła Polakom we wszystkich wielkich chwilach i doniosłych wydarzeniach ubiegłego roku. W niektórych formatach udało się również poprawić oglądalność i udziały. TVP jako grupa była liderem rynku ze średnimi udziałami rocznymi na poziomie 29,4%. Wśród kanałów tematycznych rekordowym wzrostem, aż o 41% wśród kanałów NTC może pochwalić się TVP ABC. Wśród kanałów rozrywkowych na prowadzenie w 2016 r. wyszła TVP Rozrywka, cały czas utrzymująca się na pozycji lidera rynku. Spektakularny sukces odniósł TVP Seriale, który z udziałami na poziomie 1,48 proc., czyli wzrostem o 5,71 proc., zamknął ubiegły rok na czele stawki wszystkich kanałów filmowych. Dzięki zakupowi w ostatniej chwili praw do meczów EURO 2016 sport znowu łączył Polaków i przyciągał widzów do telewizji publicznej - ponad 24 mln odbiorców śledziło w TVP transmisje 11 meczów EURO 2016.

Prezes Jacek Kurski zaznaczył jednocześnie, że ze względu na niewydolność systemu finansowania mediów publicznych TVP stanęła „dziś pod ścianą”. – Nie może trwać dłużej sytuacja, w której nasi konkurenci, TVN i Polsat, dysponują przychodami rzędu 6 mld zł z reklam komercyjnych oraz abonamentu komercyjnego i nie mają żadnych obowiązków publicznych. Tymczasem telewizja publiczna dysponuje przychodem 1 mld 400 mln zł i ma mnóstwo obowiązków publicznych, które są kosztochłonne a nie przynoszą dochodów – mówił. Jak podkreślał Prezes Kurski, albo będziemy mieli telewizję publiczną z prawdziwego zdarzenia, albo jej nie będzie. Dodał jednak, że jest też „scenariusz nadziei", w którym zostaną zagwarantowane środki z uszczelnionego abonamentu.

Maciej Stanecki, Członek Zarządu podsumował osiągnięcia Telewizji Polskiej w obszarze internetu. Strategiczną decyzją nowych władz telewizji była konsolidacja kontentu online. Nastąpił znaczący wzrost przychodów aż o 32% z tej działalności, a suma wszystkich odsłon VOD wyniosła 97 552 688. Ogromnym powodzeniem cieszyła się m.in. oferta na sport.tvp.pl., która w sierpniu 2016 roku wygenerowała ponad 25 mln odtworzeń treści wideo oraz niespotykaną skalę zaangażowania użytkowników mediów społecznościowych. Ponadto TVP przygotowała na potrzeby internetu webizody serialu „Komisja Morderstw”, specjalne aplikacje, czy second screeny.
Ponadto TVP jako jedyny nadawca na naszym rynku telewizyjnym relacjonował praktycznie w sposób ciągły na swoich 3 antenach unikatowe wydarzenie jakim były Igrzyska Olimpijskie w Rio de Janeiro. Podczas tych relacji TVP1, TVP2 i TVP Sport notowały rekordowe udziały.

Wśród osiągnięć programowych nowego Zarządu TVP należy też wymienić udane wprowadzenie co najmniej kilku nowości. Były to: „Bake - off! Ale ciacho”, „Kochanie, ratujmy nasze dzieci”, „Sonda2” na antenie Dwójki oraz „Hit, Hit, Hurra!” w Jedynce. Wszystkie te pozycje z sukcesem zdołały połączyć misję z atrakcyjnością dla szerokiej widowni. Swoje rekordy biły też programy rozrywkowe, w tym największy polski hit – „Rolnik szuka żony” w Jedynce, który zgromadził średnio ponad 5 mln widzów. Poza nim w ścisłej czołówce znalazły się: finał Eurowizji (4,5 mln widzów, 14 maja), koncert festiwalowy w Opolu (3,5 mln widzów, 5 czerwca), teleturniej „Jaka to melodia” (3,8 mln widzów, wydanie z 1 stycznia) i oczywiście zakopiański Sylwester z Dwójką, który śledziło ponad 3,5 mln widzów, a w najbardziej gorących momentach – nawet 5 mln!

O walorach oferty programowej w 2016 r. dobitnie świadczy fakt, iż w gronie 20 najlepiej oglądanych w Polsce programów aż 15 należy do telewizji publicznej, a w dziesiątce najpopularniejszych seriali 9 należy do TVP. Miniony rok przyniósł także sukces TVP INFO. Wzmocnienie zespołu dziennikarskiego i wprowadzenie nowych formatów, przede wszystkim publicystycznych czyni TVP INFO ważnym ośrodkiem debaty społecznej. Takie programy jak: „W tyle wizji”, „Studio Polska”, „Cztery strony”, „Zakazane historie”, „24 minuty”, „Salon dziennikarski”, „Rzeczpospolita Babska”, „INFO Wieczór” czy „Wszystkie strony świata” oglądają dziś wszyscy.

W 2017 r. Telewizja Polska zamierza realizować nową wizję programową, której bardzo ważną częścią będą wielkie produkcje historyczne. Jedna z nich serial „Wojenne dziewczyny” Jedynka zaprezentuje już 5 marca. Kolejne seriale historyczne to: „Żelazna kurtyna” – opowieść o Żołnierzach Wyklętych, oraz „Korona królowej”, którego akcja rozpoczyna się po śmierci Władysława Łokietka. W planach są takie produkcje jak „Paderewski”, „Drogi wolności”, czy po latach przerwy uruchomienie dwugodzinnego bloku porannego w TVP1. Zarząd chce także odbudować produkcję filmów animowanych i realizować projekty dokumentalne: „Dzieje Polski, dzieje Polaków”, „Z zapartym tchem”. Ponadto planowane jest poszerzenie oferty transmisji sportowych o mecze piłkarskie z najwyższej półki, rozbudowa oferty VOD i uruchomienie nowej platformy TVP.pl. Zarząd TVP podjął też działania przywracające wysoką rangę Teatru Telewizji Zdecydowała też o powrocie do produkcji spektakli Sceny Faktu.

Prezes TVP Jacek Kurski zaznaczył, że tylko wówczas, gdy uda się zapewnić odpowiednie środki finansowe, to możliwy będzie dalszy rozwój technologiczny i inwestycyjny spółki m.in. zakup wozów transmisyjnych HD: dużego i średniego, wozu z kamerami Super Slow, zakup ścian diodowych, modernizacja studiów tv przy Woronicza, budowa dużej, wielofunkcyjnej hali zdjęciowej, nowoczesnej siedziby programów informacyjnych Telewizji Polskiej, czy też inwestycja w nowy system telemetryczny pokazujący prawdziwe dane oglądalnościowe.

(Biuro Marketingu)