W latach 2001 i 2002 Telewizja Polska S.A. zawarła z pośrednikiem, firmą Sportfive, trzy kontrakty na transmisje meczów polskiej reprezentacji piłki nożnej oraz meczów pucharowych polskich drużyn. Umowy te, według oceny obecnego Zarządu TVP, były niekorzystne dla Telewizji Polskiej. W związku z tym w 2004 roku powołano zespół ds. renegocjacji powyższych kontraktów, którego przewodniczącym został Piotr Gaweł – Członek Zarządu TVP ds. marketingu i reklamy.
Po półtorarocznych, trudnych negocjacjach Zespół osiągnął porozumienie z firmą Sportfive. Porozumienie to przyniesie TVP znaczące, finansowe oszczędności.
Uzgodnione wspólnie warunki kontraktowe oznaczają obniżenie ceny za transmisje meczów polskiej reprezentacji. Cena ta będzie także zróżnicowana w zależności od klasy zespołu, z którym będzie rozgrywać mecz polska reprezentacja.
W wyniku negocjacji zawarto także 3-letni kontrakt na transmisję meczów pucharowych polskich drużyn w latach 2006 – 2009. Warunki finansowe tej umowy są dużo bardziej korzystne od obowiązujących w ramach poprzedniego porozumienia .
TVP stoi na stanowisku, że mecze piłki nożnej, w szczególności rozgrywane przez polską reprezentację i polskie kluby, są nie tylko niezwykle ważnym wydarzeniem sportowym, ale także społecznym. Z takich właśnie powodów Telewizja Polska podejmuje wszelkie starania, aby uzyskać prawa do transmisji tych spotkań. Jednak w trakcie negocjacji TVP ma obowiązek kierować się nadrzędną zasadą dobrego, oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi. Korzystny wynik ostatnich rozmów jest dowodem na to, iż kierując się takimi regułami można dać widzom okazję do śledzenia na ekranach telewizorów wielkich wydarzeń sportowych. TVP ma nadzieję, że dzięki obustronnej korzystnej współpracy ze Sportfive nasi widzowie będą mogli zobaczyć wiele ciekawych wydarzeń sportowych.
Oszczędności, jakie uzyskała TVP, pozwolą na inwestowanie w tworzenie i rozwój kanału sportowego. Znajdzie się w nim miejsce także dla innych dyscyplin sportowych (m.in. siatkówki, koszykówki, lekkiej atletyki ). Dla polskich kibiców nowy kanał będzie stanowił szanse przeżywania sportowych emocji, a wielu dyscyplinom da możliwość rozwoju i pozyskiwania znaczących środków marketingowych.
Wydział rzecznika TVP S.A.
Podpisanie umowy między TVP i Sportfive. Z lewej Piotr Gaweł - członek Zarządu TVP S.A. i Nikolaus von Doetinchem - dyrektor generalny Sportfive Polska. Foto: PAT