We wrześniu „Wiadomości” powróciły na pozycję niekwestionowanego lidera oglądalności wśród serwisów informacyjnych, wygrywając z konkurencją pod względem widowni 23 razy na 26 emisji (grupa 4+). W tym czasie, od 1. do 26. września br., „Wiadomości” oglądało średnio 2,9 mln widzów, co zapewniło TVP1 22 proc. udziałów w rynku. Rekordowy wynik wrześniowy
„Wiadomości” padł w ostatnią niedzielę miesiąca. Serwis obejrzało blisko 3,7 miliona widzów (udziały 24,5% udziałów, grupa 4+).
Na jesienny sukces Jedynki złożyły się też triumfy dwóch cenionych przez widzów programów, które zdecydowanie dystansują konkurencję. To oczywiście serial „Ranczo”, gromadzące średnio 4,9 mln widzów (udz. 30,3%) i bijący rekordy oglądalności, najpopularniejszy show rozrywkowy sezonu „Rolnik szuka żony” ze średnią widownią 4,2 mln widzów (udz. 27,8%).
Do programów, od lat goszczących na antenie i tradycyjnie zapewniających Jedynce pierwsze miejsce w paśmie, należą również wieczorne pozycje czwartkowe: serial kryminalny „Ojciec Mateusz” – średnia widownia 3,7 mln widzów (udz. 24,7%) oraz najpopularniejszy na rynku program interwencyjny „Sprawa dla reportera” z 2,9 mln widzów (udz. 21,4%).
O skali sukcesu seriali fabularnych TVP świadczy ich pozycja w TOP 10 najlepszych produkcji tego gatunku. Na 10 tytułów aż 7 należy do telewizji publicznej.
- Jesienna ramówka Telewizji Polskiej stanowi przykład trafnego połączenia najbardziej wartościowych kontynuacji programowych ze starannie wybranymi nowościami, reprezentującymi różne gatunki, style i trendy. Kompletując swoje jesienne nowości, kierowaliśmy się względami misyjnymi, tym cenniejsze są rosnąca z tygodnia na tydzień oglądalność, a tym samym zaufanie i sympatia widowni – mówi
Jacek Kurski, Prezes Zarządu TVP S.A.
Obok pozycji kontynuowanych coraz śmielej poczynają sobie nowości – pełne świeżych pomysłów, inteligentne, poszukujące i w swoim przesłaniu - misyjne. Obiecujący debiut odnotował nowy, stworzony z myślą o wielopokoleniowej widowni program rozrywkowy Jedynki – „Hit, hit, hurra!” Pierwsze dwa odcinki obejrzało średnio 1,2 mln widzów (udziały 8 % w grupie 4+).
Przykładem programu odwołującego się do wartości misyjnych jest nowość TVP2 – „Kochanie, ratujmy nasze dzieci”, show promujący właściwe nawyki żywieniowe wśród dzieci, walkę z otyłością oraz zdrowy styl życia. TVP zawdzięcza ten show prestiżowej współpracy z brytyjskim nadawcą publicznym BBC. Pierwsze dwa odcinki programu obejrzało średnio ponad milion Polaków (7% udziałów w grupie 4+).
TVP2 – mimo zaostrzającej się konkurencji – pozostaje tej jesieni liderem pod względem oglądalności seriali fabularnych.
W poniedziałek 26 września padł rekordowy wynik w obecnej ramówce jesiennej i to od razu dla dwóch kultowych seriali Dwójki - „M jak miłość” z ponad 6,5 mln widzów (udziały 40,2%, grupa 4+) i „Barw szczęścia” - 3,9 mln widzów (24,6% udziałów, grupa 4+). Obchodzące w tym roku swój 10. jubileusz „Barwy szczęścia” oglądane są (w grupie 4+) w tegorocznej ramówce jesiennej lepiej niż w poprzedniej w analogicznym okresie. Wzrost oglądalności w stosunku do jesiennej ramówki z 2015 r. dotyczy także serialu „Na sygnale”, związanego tematycznie z serialem medycznym „Na dobre i na złe”. Dwójka dzięki decyzji o wcześniejszej premierze „Barw szczęścia” oraz dzięki premierowym odcinkom serialu „Na sygnale” emitowanym już w sierpniu, jeszcze bardziej wzmocniła swoją przewagę serialową nad stacjami konkurencyjnymi. Ten skuteczny zabieg taktyczny, zastosowany wobec popularnych seriali Dwójki, to tylko jeden z przykładów nowego, elastycznego myślenia o konstruowaniu jesiennej ramówki TVP.
Kontynuowane programy mają tej jesieni swoje nowe, często wyraźnie zmodyfikowane odsłony, które – jak pokazują badania – także spodobały się polskim widzom. Nadal chętnie śledzą oni w soboty przygody policyjnej ekipy „Komisarza Alexa” (średnia widownia 1 778 tys.; udz. 12,6%) i odgadują tytuły piosenek w dynamicznym show Roberta Janowskiego „Jaka to melodia?” (w dni powszednie widownia - 1,7 mln, udz. 19,8%; niedziele widownia 1,9 mln, udz. 14,4%).
TVP2 ma w swojej ofercie również tłumnie oglądane programy rozrywkowe. Powrót na antenę „The Voice of Poland” przyciągnął przed ekrany w sobotnie wieczory prawie 2 miliony widzów (1 952 084/12,3%). Poniedziałki osładza widzom nowy format „Bake off – Ale ciacho!” (1 468 508/12,2%) – bułeczki, ciastka, torty cieszą się większym wzięciem niż oferta wiosenna w tym paśmie (964 141/8%).
Utrwalającym się tej jesieni, niezwykle korzystnym dla Telewizji Polskiej trendem jest też dynamiczny wzrost oglądalności jej kanałów tematycznych. Dotyczy to m.in. TVP Seriale w grupie 4+ i 16-49, TVP HD w grupie 4+ i 16-49 oraz TVP ABC - misyjnego kanału dla widzów małoletnich w grupie 4+, 16-49 a - co najważniejsze - w grupie dzieci 4-12. Wzrost wśród najmłodszych widzów jest wyraźny. Porównując okres 29.08. – 25.09. 2016 r. (7,4%) do analogicznego okresu z zeszłego roku 29.08 – 25.09 2015 r. (wtedy udziały wynosiły 4,2%).