– To naprawdę wielki dzień dla Telewizji Polskiej, że z przytupem możemy ogłosić wielki projekt, jakim jest rekonstrukcja cyfrowa obrazu i dźwięku dla polskich filmów i co z tym związane, polskiej szkoły telewizyjnej i filmowej – powiedział gospodarz konferencji, prezes Zarządu Spółki,
Jacek Kurski.
Prezes TVP podkreślił, że digitalizacja zbiorów filmowych jest procesem kosztownym i pracochłonnym. W projekcie uczestniczy 79 najlepszych specjalistów. – Realizacja projektu nie byłaby możliwa – podkreślił J. Kurski – gdyby nie wsparcie Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Maciej Stanecki, członek Zarządu TVP stwierdził, że proces digitalizacji przeprowadzany jest w ścisłej współpracy z twórcami obrazu filmowego. Celem digitalizacji jest m.in. upowszechnienie zbiorów programowych TVP nie tylko poprzez emisję w kanałach, ale także w Internecie. – W pierwszej kolejności – dodał M. Stanecki – polepszana jest jakość filmów, które mają dużą wartość kulturalną i historyczną, TVP posiada pełne prawa do ich rozpowszechniania i jest duże zainteresowanie ze strony widzów.
W panelu dyskusyjnym prowadzonym przez
Tomasza Rożka udział wzięli:
Anna Streżyńska, minister cyfryzacji,
Paweł Lewandowski, podsekretarz stanu w MKiDN,
Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT,
Jacek Zygadło, twórca i Maciej Stanecki, członek Zarządu TVP.
– To jest jedno z najpoważniejszych przedsięwzięć Telewizji Polskiej – powiedziała A. Streżyńska. Natomiast W. Kołodziejski dodał: gdzie jeśli nie w TVP powinny być udostępniane dzieła po rekonstrukcji. Ważny jest dostęp do tych dóbr, to jest sens mediów publicznych.
Telewizja Polska jako jedyna instytucja na polskim rynku rekonstrukcji cyfrowej zajmuje się opracowywaniem materiałów na taśmie filmowej 16 mm i jako jedyna na polskim rynku posiada bogate i unikatowe zbiory audiowizualne. Znajdują się w nich filmy fabularne
i dokumentalne, spektakle Teatru Telewizji, seriale, audycje edukacyjne, publicystyczne, rozrywkowe, informacyjne, sportowe, audycje dla dzieci i młodzieży oraz wiele innych. Są to zasoby stanowiące w dużej mierze dziedzictwo narodowe o wartości artystycznej, kulturowej i historycznej.
Zbiory te do tej pory emitowane były wybiórczo, głównie poprzez telewizję linearną – tradycyjną. Taki sposób dystrybucji wynikał z barier technologicznych. Archiwalne zasoby telewizyjne przechowywane są w postaci analogowej, na nietrwałych światłoczułych taśmach filmowych i nośnikach magnetycznych. Dzięki rekonstrukcji cyfrowej 836 tytułów zostanie zachowanych i udostępnionych w najwyższej jakości dźwięku i obrazu kolejnym pokoleniom Polaków.
Pierwsze filmy i programy zrekonstruowane w ramach projektu zostaną pokazane w formie cyfrowej w 2018 r. Warunkiem stworzenia katalogu zbiorów były m.in.: posiadanie przez TVP praw do dzieł czy wyjątkowe wartości kulturowej, społeczne, edukacyjne i historyczne materiały telewizyjne i filmowe. Pierwszymi tytułami objętymi projektem są seriale „Ekstradycja” i „Czterdziestolatek”. Kolejne to m.in. „Pogoda domu niechaj będzie z tobą…”, „Personel”, „Spokój”, „Pierwsza Miłość”, „Legenda”, „Próba ciśnienia”, „Krzysztof Penderecki”, „Noce i dnie”, „Do krwi ostatniej”, „Zmiennicy”, „Kapitan Sowa na tropie”, „Królowa Bona”, „Polskie drogi”, „Stawiam na Tolka Banana”, „Szaleństwo Majki Skowron”, „Na kłopoty Bednarski”, „Przygody Psa Cywila”, „Podróż za jeden uśmiech”, „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa”, „Życie na Gorąco”, „Nad Niemnem”, „Lalka”, „Pan Tadeusz”.
Digitalizacja jest niezwykle złożonym procesem technologicznym. Za pomocą specjalnej maszyny, klatka po klatce skanowane i rekonstruowane są taśmy celuloidowe. Wymaga to od realizatorów ogromnej precyzji i znajomości dzieła. Proces m.in. korekcji barwnej
i rekonstrukcji dźwięku ma kluczowy wpływ na efekt końcowy i odbiór serialu przez widzów. Jest też czasochłonny. TVP do tego projektu zaangażowała najlepszych specjalistów,
a dzięki środkom z grantu unijnego zakupi najbardziej zaawansowany sprzęt
i oprogramowanie, tak by zachować wartości artystyczne materiału audiowizualnego,
z poszanowaniem zamysłu artystycznego jego twórców oraz nienaruszeniem integralności dzieła.
W najbliższych trzech latach digitalizacja archiwów z dziełami polskiej szkoły telewizyjnej
i filmowej prowadzona przez TVP będzie jednym z większych i bardziej prestiżowych przedsięwzięć technologicznych na rynku.
Zrekonstruowane w ramach projektu zbiory Telewizja Polska udostępni przez Internet,
w serwisie VOD, oraz na DVD i Blu-Ray. Ponadto materiały będą emitowane
w programach Telewizji Polskiej.
Projekt TVP to:
• 36 miesięcy pracy nad rekonstrukcją zasobów,
• 836 unikatowych tytułów,
• całkowita wartość 80 780 000 zł, w tym kwota dofinansowania z UE 59 891 045 zł.
• 79 zatrudnionych do tego projektu wybitnej klasy specjalistów, w tym 36 rekonstruktorów obrazu,
• 836 tytułów w tym: 41 filmów fabularnych, 75 seriali fabularnych, 30 filmów dokumentalnych, 4 seriale animowane dla dzieci, 10 Teatrów Telewizji,
• 152 400 GB danych,
• 675 godzin danych,
• 595 kilometrów taśm,
• najbardziej innowacyjny sprzęt do digitalizacji
• największa biblioteka cyfrowa w Polsce
Projekt „Digitalizacja Polskiej Szkoły Telewizyjnej i Filmowej z Archiwum TVP S.A.” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.