TVP i chiński nadawca zamierzają nawiązać kooperację w takich obszarach jak m.in.: wymiana kontentu, współpraca przy realizacji produkcji filmowych, czy udział w festiwalach, targach i konkursach telewizyjnych. Dają one możliwości zaistnienia produkcji TVP na rynku chińskim, a także skorzystania z tamtejszego potencjału produkcyjnego.
-
Chcemy wykorzystać chińskie zainteresowanie Polską do wzmocnienia marki naszego kraju w Państwie Środka. Rozwój wymiany gospodarczej z Chinami nie będzie możliwy bez zbudowania rozpoznawalności Polski jako producenta wysokiej jakości dóbr, których odbiorcą będzie szybko wzrastająca i bogacąca się chińska klasa średnia – powiedział Maciej Stanecki. –
Tym celom służyć mają koprodukcje z partnerami z Chin, dzięki którym odbiorcy w tym kraju będą mogli poznać Polskę jako nowoczesną i atrakcyjną, także pod względem turystycznym. Traktujemy tę działalność jako element misyjny, jako włączenie się TVP w polską dyplomację publiczną.
–
Z drugiej strony obserwujemy w polskiej przestrzeni medialnej niedocenienie roli obszaru Azji i Pacyfiku, w tym Chin – w globalizującym się świecie. Jako nadawca publiczny chcemy rzetelnie informować naszych widzów o tych procesach, a także o ich konsekwencjach dla Polski i Europy. Dzięki bezpośrednim relacjom z takimi nadawcami jak Hubei Media Group stanie się to łatwiejsze – mówi Maciej Stanecki.
Telewizja Hubei z siedzibą w 11-milionowym mieście Wuhan, wchodząca w skład korporacji medialnej Hubei Media Group rozpoczęła nadawanie programu w styczniu 1997 roku. Dociera do ponad 900 milionów widzów zamieszkałych na terenie całego obszaru Chin a także na terenie wschodniej i południowej Azji. Od 2012 roku wyniki oglądalności Hubei TV utrzymują się w grupie 10 czołowych chińskich regionalnych satelitarnych stacji telewizyjnych, a co więcej – jest uznawana za jedną z dziesięciu najsilniejszych marek medialnych w Chinach.
Nawiązanie relacji z grupą medialną z Hubei wpisuje się w rozwój gospodarczej współpracy bilateralnej pomiędzy Polską a Chinami, w ramach projektu „Nowy Jedwabny Szlak”. Dla polskich mediów publicznych jest to kolejny partner z Państwa Środka, z którym nawiązano oficjalne relacje.
Tylko w ciągu ostatniego miesiąca TVP podpisała podobne porozumienie z Chengdu Radio and Television z prowincji Syczuan. Równolegle, we współpracy z nadawcą z Chengdu powstaje film dokumentalny poświęcony współpracy między Polską a Chinami, a w szczególności relacjom gospodarczym Łodzi i Chengdu. Podczas majowej wizyty w Pekinie wiceprezes TVP Maciej Stanecki rozmawiał również na temat rozwoju współpracy z narodowym nadawcą chińskim – CCTV. Z kolei Polskie Radio rozpoczęło współpracę ze stacjami radiowymi z Shanghai Media Group (SMG), na których antenach w sierpniu 2017 roku zostanie zorganizowany „polski tydzień”. Również w ramach współpracy z SMG w „Pytaniu na śniadanie” TVP2 a także na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia, gościł dyrektor muzyczny Love Radio z Szanghaju - David Zhang Ming.