• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Europejska Unia Nadawców: media publiczne wspierają twórców podczas pandemii

14:47, 15.07.2020
Europejska Unia Nadawców: media publiczne wspierają twórców podczas pandemii!!! pusty LEAD !!!

Europejska Unia Nadawców (EBU) opublikowała raport, poświęcony roli nadawców publicznych we wspieraniu twórców w okresie pandemii koronawirusa. Autorzy raportu wskazują przykłady działań, które podejmują europejskie media, by poprawić kondycję artystów. Jako przykład dobrych praktyk EBU przytoczyła projekty realizowane przez Telewizję Polską: konkurs scenariuszowy „OdNowa” oraz poświęcony sytuacji artystów program TVP Kultura „2020. Czas nieznany”.

 
„2020. Czas Nieznany” TVP Kultura to program, wskazany przez EBU jako przykład dobrej praktyki mediów publicznych

- Reakcja mediów publicznych na kryzys COVID-19 dowodzi, jak istotna jest stabilność finansowa i doinwestowanie tych instytucji – komentuje Marek Solon-Lipiński, zastępca dyrektora Biura Sprzedaży i Współpracy Międzynarodowej TVP. - W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami dziesiątek inicjatyw, które europejskie media publiczne podjęły w celu wsparcia artystów i sektora kreatywnego – mówi Marek Solon-Lipiński.

Wagę stałych źródeł finansowania mediów publicznych podkreśla David Fernandez Quijada z Europejskiej Unii Nadawców, kierujący think tankiem Media Intelligence Service EBU:
EBU od lat wskazuje na konieczność zapewnienia stabilnego finansowania mediom publicznym. Dziś widać, że to właśnie one odegrają znaczącą rolę w odbudowie nadszarpniętej kryzysem kondycji rynku kreacji. Roczne wydatki zrzeszonych w EBU mediów publicznych na pozyskiwanie treści to ponad 19 miliardów euro. Aż 84 proc. tych środków jest inwestowanych w produkcje własne – tłumaczy David Fernandez Quijada.

- Z kolei 89 proc. wszystkich treści telewizyjnych nadawanych przez członków EBU to produkcje rodzime bądź pochodzące z Unii Europejskiej. Wszystko to świadczy o tym, jak wielką rolę odgrywają media publiczne w sektorze europejskiej kreacji – wyjaśnia ekspert EBU.

- Z analiz EBU wynika, że każda suma zainwestowana w media publiczne pomnaża się w wyniku dalszych, bezpośrednich i pośrednich inwestycji, zasilając gospodarkę, a w szczególności jej kreatywną odnogę. Flamandzki nadawca VRT wyliczył, że każde 1 euro wydane przez belgijski rząd na jego utrzymanie, przynosi od 2,2 do 2,5 euro gospodarce – dodaje Marek Solon-Lipiński z Telewizji Polskiej.
Europejska Unia Nadawców w swoim opracowaniu wyróżniła dwie inicjatywy realizowane przez Telewizję Polską, w tym cykl „2020. Czas nieznany” realizowany w TVP Kultura.

Okres pandemii zmienił życie praktycznie wszystkich grup zawodowych, ale w przypadku ludzi świata kultury często zupełnie je zatrzymał - mówi Grzegorz Płaza, dyrektor Centrum Kultury i Historii TVP. - Artystów dotknął brak kontaktu z widzami, niemożność tworzenia i występowania. Bardzo chcieliśmy oddać tym ludziom głos, pokazać, jak dramatycznie zmieniło się ich życie - stwierdza Płaza.

Drugim wyróżnionym projektem Telewizji Polskiej jest konkurs „OdNowa”. Konkurs powstał z myślą o twórcach scenariuszy i został ogłoszony, krótko po zamrożeniu polskiej i europejskiej gospodarki, w momencie, gdy sytuacja twórców była szczególnie trudna.

Konkurs jest adresowany, przede wszystkim, do szerokiej rzeszy twórców nieinstytucjonalnych - mówi Marcin Skabara, dyrektor Agencji Kreacji Filmu i Serialu TVP. - W okresie tak dużej redukcji realizowanych projektów, TVP stworzyła możliwość zaprezentowania istniejących lub nowych scenariuszy w kilku kategoriach serialowych i filmowych. Najlepsze projekty otrzymają nagrody pieniężne, których łączna suma wynosi 500 tys. zł. Oprócz tego laureatom zostanie zaproponowana realizacja projektów na zasadach rynkowych - dodaje Marcin Skabara.

To nie wszystkie inicjatywy Telewizji Polskiej na rzecz artystów podczas kryzysu Covid-19. W ramach serii koncertów na żywo "Muzyka na dobry wieczór" TVP udostępniła twórcom studio i czas antenowy. Koncerty odbywały się bez udziału publiczności i przy zachowaniu ścisłych zasad bezpieczeństwa. Projekt zapewnił ciągłość produkcji, a także możliwość pracy polskim artystom. Przykładem dobrej praktyki jest też nowy serial TVP „Będzie dobrze, kochanie”, który ze względu na kwarantannę realizowany jest w domach aktorów i pokazywany w nietypowej formie przypominającej połączenia przez komunikatory internetowe, a także emisja na żywo spektaklu Teatru Telewizji „Wykapany zięć” Krzysztofa Kędziory, prosto z Teatru Powszechnego w Łodzi.

Raport EBU dostępny jest na stronie:

https://www.ebu.ch/publications/research/membersonly/dataset/covid-19-crisis-psm-support-to-the-arts-and-creative-sector

Europejska Unia Nadawców jest największą na świecie organizacją nadawców publicznych, zrzeszającą stacje telewizyjne i radiowe, w tym 116 aktywnych członków z 56 krajów (Europa, Płn. Afryka, Bliski Wschód) i 34 członków afiliowanych z 34 krajów z dalszych części świata. Powstała w roku 1950. TVP została członkiem organizacji w 1993 roku. Stacje członkowskie EBU w sumie docierają do ponad miliarda ludzi na całym świecie, nadając programy w ponad 160 językach.

Szczegółowe informacje w załącznikach