• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Konkurencja traci, ale martwi się o wygrywającą ramówkę TVP

10:55, 01.04.2021
Konkurencja traci, ale martwi się o wygrywającą ramówkę TVP!!! pusty LEAD !!!

TVP informuje, że wbrew sensacyjnym doniesieniom prasowym Interii.pl, portalu należącego do grupy Cyfrowy Polsat, zmiana pozycji ramówkowej serialu „Ojciec Mateusz” jest dobrze przemyślana. Serial ten nie znika z anteny i nadal stanowi kluczową pozycję programową Telewizji Polskiej.

W związku z pandemią Telewizja Polska przeprowadziła szczegółową analizę zasobów programowych oraz oceniła perspektywy związane z rozwojem oferty publicystycznej, rozrywkowej i serialowej. Na jej podstawie za zasadne uznano zwiększenie ilości pasm bazujących na ofercie programowej opartej o gotowe audycje – zarówno pochodzące z zakupów licencyjnych, jak i wykorzystujących własną ofertę archiwalną. Kierunek ten w zdecydowany sposób zmniejszył ryzyko zerwania ciągłości emisji produkcji premierowych, a przede wszystkim niebezpieczeństwo utraty zdrowia osób zaangażowanych w ich realizację.

Efektem powyższych działań było m.in. uruchomienie w TVP2 codziennego pasma serialowego o godz. 18.45. Wprowadzony w tym paśmie serial licencyjny „Kozacka miłość” przerósł najśmielsze oczekiwania nadawcy zwiększając wyniki oglądalności Dwójki, która w tym przedziale czasowym pośród tzw. wielkiej czwórki awansowała z ostatniej pozycji na pozycję wicelidera, wyprzedzając m.in. flagowy serwis informacyjny Polsatu. Sumaryczna oglądalność Jedynki i Dwójki w tym paśmie wzrosła z 2,016 tys. do 3,017 tys., czyli o ponad milion widzów. W udziałach przełożyło się to na sumaryczny wzrost pasma z 15,7% do 21,9%, czyli o 6,2 p% przy jednoczesnym zmniejszeniu się udziału Polsatu o 1,0 p% (z 12,3% do 11,3%) oraz TVN o 0,8 p% (z 18,3% do 17,5%).

Powyższa analiza skłoniła także do sukcesywnej przebudowy pasma wieczornego TVP2 po godz. 21:45. Telewizja Polska zdecydowała o wprowadzeniu krótkoseryjnych, europejskich form fabularnych. Taka forma programowa doskonale komponuje się z charakterem wieczornego prime time. Niezależnie jednak od aspektu bezpieczeństwa programowego, bezpieczeństwa ekip realizacyjnych oraz niebagatelnej oszczędności w nakładach finansowych również w tym przypadku osiągnięta została istotna zwyżka wyników oglądalności.

Wprowadzenie pasma popularnego serialu obyczajowego po godz. 21:45 pozwoliło zbudować nową perspektywę kształtowania pasm programowych prime time’u. Największym wyzwaniem okazało się w tym przypadku odpowiednie zarządzanie widowniami w taki sposób, aby odbiorca nie musiał dokonywać wyborów, z której oferty programowej skorzysta kosztem innej. W konsekwencji tego serial „Ojciec Mateusz” stał się jedną z kluczowych pozycji weekendowego pasma serialowego Jedynki.

Mamy do czynienia z dość kuriozalną sytuacją, kiedy portal będący częścią grupy Polsat zamieścił tekst atakujący korzystne posunięcia programowe TVP oraz osobiście Prezesa Jacka Kurskiego. Autorzy tekstu wyrażają „troskę” o oglądalność TVP podczas, gdy kontestowane zmiany ramówkowe skutkują wzrostami oglądalności TVP2 i spadkiem oglądalności Polsatu. TVP dziękuje za wyrażoną troskę, ale skutecznej strategii programowej nie będzie zmieniać pod wpływem tego typu publikacji Interii.