W tegorocznej edycji biorą udział 52 organizacje medialne z 37 krajów, w tym m.in. najwięksi nadawcy publiczni w Europie jak BBC, ZDF, ARD, France Télévisions czy RAI. Do Warszawy na zaproszenie Telewizji Polskiej i Europejskiej Unii Nadawców przyjechało 160 przedstawicieli nadawców oraz ekspertów z całego świata, którzy podczas dwudniowej konferencji debatują nad najważniejszymi bieżącymi problemami i wyzwaniami dla mediów publicznych oraz rozwojem branży medialnej w kontekście dynamicznych zmian krajobrazu audiowizualnego świata.
–
Jako nadawcy publiczni, aby się rozwijać, musimy szybko reagować na stale zmieniające się gusta, potrzeby i zwyczaje naszych odbiorców. Wobec konsolidacji globalnych mediów i rozwoju technologii cyfrowych, musimy tworzyć partnerstwa ponad granicami państw - powiedział podczas wystąpienia inaugurującego konferencję Media Summit 2023
Mateusz Matyszkowicz, Prezes TVP –
Powinniśmy także dostrzec i wykorzystać wielkie bogactwo kulturowe naszej części Europy i twórczo je eksplorować. Jestem przekonany, że unikalne doświadczenie Europy Środkowo-Wschodniej może przyciągnąć uwagę szerszej międzynarodowej publiczności, że wspólnie – na poziomie ogólnoeuropejskim – możemy zapewnić antidotum na przebrzmiałe formuły przekazu i nieadekwatne treści, z których widzowie są coraz bardziej niezadowoleni.
–
Pracujemy na niezwykle wymagającym i konkurencyjnym rynku, więc wydarzenia takie, jak Media Summit, są kluczowe, by umożliwić wymianę wiedzy i pomysłów oraz wypracować rozwiązania, które będą odpowiedzią na wyzwania, stojące przed mediami publicznymi – podkreślił
Jean Philip De Tender, zastępca dyrektora generalnego EBU . –
Organizacje mediów publicznych muszą zaadaptować się do środowiska przyszłości i znaleźć najlepszą możliwą odpowiedź na stale zmieniające się potrzeby naszych odbiorców. Oznacza to transformację organizacyjną, elastyczne przywództwo, inspirującą wizję – a także stabilność w dostarczaniu wartościowych treści i usług. Nie mogę się doczekać wizyty w Warszawie i pracy z kolegami z całego świata, z którymi łączą nas wspólne cele.
EBU Media Summit to konferencja, która co roku odbywa się w innym kraju Europy. Skupia się ona na najistotniejszych bieżących tematach, w tym kondycji i rozwoju światowej i europejskiej branży medialnej. Tegoroczna edycja poświęcona jest w szczególności trendom kształtującym przyszłość mediów publicznych w Europie oraz zagadnieniom zrównoważonego rozwoju w produkcji audiowizualnej.
W ramach Media Summit 2023 ze strony Telewizji Polskiej w dyskusjach panelowych głos zabiorą: dyrektor ds. współpracy Międzynarodowej TVP
Marek Solon-Lipiński , dyrektor ds. strategii programowej TVP
Marcin Skabara oraz
Patrycja Czajkowska (TVP).
W konferencji prelekcje specjalne przedstawią także znani światowi eksperci, tacy jak m.in.
Evan Shapiro , jeden z najbardziej rozpoznawalnych ekspertów ds. dynamiki rozwoju mediów, producent telewizyjny i wykładowca New York University ds. studiów nad mediami, twórca „map medialnych”, uwzględniających aktualne trendy i układy sił współczesnych systemów medialnych. Podczas Media Summit 2023 wygłosi on prelekcję pt. „The changing gravity of the media universe”.
Na zaproszenie gospodarzy – Europejskiej Unii Nadawców i Telewizji Polskiej – w konferencji biorą udział szefowie i menadżerowie z organizacji mediów publicznych, tacy jak: prezes RAI Marinella Soldi, dyrektor generalna LRT Monika Garbačiauskaitė-Budrienė, członek zarządu estońskiego nadawcy publicznego ERR Toomas Luhats, dyrektor ds. współpracy cyfrowej BBC Eleanor van Heyningen i wielu innych.
Uczestnikami tegorocznych dyskusji panelowych są cenieni eksperci, tacy jak m.in.
Liz Corbin – wicedyrektor ds. mediów EBU,
Robert Amlung – szef ds. strategii cyfrowej niemieckiego nadawcy publicznego ZDF,
Joao Pedro Galveias – przewodniczący Komitetu Cyfrowego EBU z ramienia portugalskiego nadawcy RTP,
Markus Sterky – przewodniczący Komitetu Telewizyjnego EBU z ramienia szwedzkiego nadawcy publicznego SVT, prof.
Lucy Kueng – międzynarodowa ekspert w dziedzinie transformacji cyfrowej i wielu innych.
Konferencję prowadzą
Anna Jabłońska (TVP World) i
Ida Nowakowska-Herndon (TVP). Partnerem strategicznym wydarzenia jest TVP World.