Cieszę się, że z każdą kolejną edycją rola Festiwalu w umacnianiu współpracy pomiędzy nadawcami publicznymi Europy Środkowo – Wschodniej rośnie. Relacje, które tutaj nawiązujemy i zacieśniamy nie zaistniałyby bez tego wydarzenia. Owocują one na wielu płaszczyznach: między innymi mamy możliwości wypracowania nowej jakości treści audiowizualnych, sprzedaży i pozyskiwaniu tych treści, rozpoczęciu inicjatyw koprodukcyjnych, natomiast dzięki Forum Heart of Europe poznajemy nowe pomysły i wspieramy ich twórców. Jestem przekonany, że wkrótce po zakończeniu Festiwalu będziemy mogli zobaczyć efekty współpracy nadawców publicznych z regionu w postaci zrealizowanych wartościowych projektów telewizyjnych – mówi dyrektor Marek Solon–Lipiński, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej TVP S.A. i koordynator Festiwalu.
Do tegorocznej edycji Festiwalu zgłoszono około 80 produkcji nadawców z Polski, Czech, Słowacji, Słowenii, Węgier, Estonii, Litwy, Łotwy, Chorwacji, Serbii, Rumunii, Bułgarii, Ukrainy i Gruzji. Konkurs obejmuje sześć kategorii: Film i serial fabularny, Film dokumentalny, Krótki dokument, Rozrywka, Digital oraz Dzieci i młodzież. Dla każdej z kategorii powołano odrębne jury. Składy poszczególnych zespołów jurorskich są złożone z twórców, producentów, scenarzystów i ekspertów z europejskich telewizji publicznych z Europy Środkowo-Wschodniej.
Telewizja Polska otrzymała nominacje w 4 kategoriach konkursowych. O nagrody będą się ubiegać: w kategorii Film i Serial Fabularny - „Krucjata” (reż. Łukasz Ostalski), „Erynie” (reż. Borys Lankosz), „Marzec ’68” (reż. Krzysztof Lang), w kategorii Film Dokumentalny - „Chopin. Nie boję się ciemności” (reż. Joanna Kaczmarek), w kategorii Dzieci i Młodzież – „Przyjaciele" (reż. Tomasz Szafrański), w kategorii Rozrywka - „Kamper Polska” (reż. Michał Bandurski).
W ramach wydarzenia odbędzie się także Forum Heart of Europe, którego celem jest możliwość nawiązania współpracy koprodukcyjnej przedstawicieli państw Europy Środkowo-Wschodniej. Jego uczestnikami oprócz osób zgłaszających projekty, są przedstawiciele nadawców telewizyjnych i platform VOD, instytutów filmowych, dystrybutorów treści audiowizualnych, jak również producenci i przedstawiciele działów produkcji i działów programowych Telewizji Polskiej.
Do udziału w forum i towarzyszących mu sesjach pitchingowych można było zgłaszać projekty w różnych fazach rozwoju w trzech kategoriach: Film fabularny, Serial oraz Dokument.
Od 25 września do 25 października na platformie heartofeurope.tvp.pl są dostępne bezpłatnie produkcje biorące udział w festiwalu w oryginalnych wersjach językowych z napisami w języku angielskim. Dodatkowo na stronie festiwalowej i na profilach festiwalu w mediach społecznościowych publikowane będą eksperckie wywiady i panele dyskusyjne, w których swoją wiedzą podzielą się twórcy i zaproszeni goście specjalni. Wśród tematów omawiane będą m.in. perspektywy współpracy Europejskiej Unii Nadawców, strategia dystrybucji nadawców w Europie Środkowo-Wschodniej, wyzwania i szanse przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji do tworzenia treści audiowizualnych czy możliwości wsparcia młodych talentów przez publicznych nadawców.
Festiwal Heart of Europe zakończy się 28 września uroczystą Galą wręczenia nagród, którą będzie można zobaczyć na antenie TVP Kultura o 18:00 oraz na stronie Festiwalu heartofeurope.tvp.pl. W TVP Kultura i w TVP Kultura 2 wyemitowane zostaną również podsumowania każdego dnia Festiwalu: 25 września o godz. 22:34, 26 września o godz. 21:54 września o godz. 21:50.
Partnerami tegorocznego wydarzenia są: Europejska Unia Nadawców (EBU), targi MIPCOM i MIPTV, New Europe Market (NEM), Tallinn Black Nights Film Festival, Conecta Fiction & Entertainment, portal CEETV.net.