„Pisklaki” („Fledglings”) to opowieść o niezwykłej trójce dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole z internatem dla dzieci niewidomych i niedowidzących. Są jak pisklęta, które muszą wejść w dorosłość szybciej, niż ich rówieśnicy. Pomysłowa Zosia, wrażliwy Oskar i niezależna Kinga zabierają widza w podróż do świata dziecięcego współczucia, artystycznej ekspresji, poczucia humoru i siły charakteru. Świata, w którym przyjaźń, miłość i bliskość drugiego człowieka są potrzebne jak tlen, który przenosi je przez najtrudniejsze chwile.
Film jest zdobywcą wielu innych nagród, w tym trzech na festiwalu Millennium Docs Against Gravity w 2022 r. (Nagrody Głównej Bydgoszcz ART.DOC Award, Nagrody Głównej Sieci Kin Lokalnych i Studyjnych oraz Nagrody Specjalnej – Grand Prix – Nagrody Prezydenta Miasta Gdyni), nagrodę Marco Zucchi Award na 75. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno, Nagrody Specjalnej „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza na Festiwalu Mediów w 2022 r. W 2023 r. nagrodę Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC) w kategorii Najlepsze Zdjęcia do Filmu Dokumentalnego zdobyli autorzy zdjęć do „Pisklaków”, Zuzanna Zachara-Hassairi i Wojciech Staroń. Dokument otrzymał też liczne nominacje, w tym nominację dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego Orły w 2023 roku.
Dokument został wyprodukowany przez Annę Bławut-Mazurkiewicz /Aura Films/ w koprodukcji z Telewizją Polską, Luna Film, Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy i przy wsparciu finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Międzynarodowy festiwal twórczości radiowej, telewizyjnej i internetowej Prix Italia istnieje od 1948 roku i jest jednym z najstarszych i najbardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów dla twórców radiowych, telewizyjnych i internetowych. Organizatorem jest włoski publiczny nadawca RAI. Telewizja Polska jest członkiem festiwalu od 1956 roku. W tym roku Telewizję Polską w jury reprezentowały przedstawicielki Biura Sprzedaży i Współpracy Międzynarodowej TVP: Karolina Socha-Kalinowska jako przewodnicząca jury w kategorii film dokumentalny (w sekcji Telewizja), w którym zasiadali również przedstawiciele takich stacji telewizyjnych jak FRANCE TELEVISIONS, NHK z Japonii, KBS z Korei, TVR z Rumuni, ANEM z Serbii, TRT z Turcji, UA:PBC z Ukrainy oraz Aleksandra Prokopiuk w kategorii fikcja (w sekcji Digital) wraz z przedstawicielami nadawców publicznych z Finlandii, Włoch, Norwegii, Hiszpanii i Turcji.
Do tegorocznej edycji zgłoszono ponad 250 produkcji, udział wzięło ponad 80 nadawców z całego świata. Konkurs podzielony jest na trzy sekcje: Radio & Podcast, Telewizja i Projekty cyfrowe (Digital). W ramach każdej z sekcji produkcje zgłaszane są w trzech kategoriach: w ramach sekcji Radio & Podcast są to muzyka, fabuła, dokument i reportaż; w ramach sekcji Telewizja: sztuki performatywne, fabuła i dokument; w ramach sekcji Digital: fakty, fikcja i projekty interaktywne.