• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Dwie koprodukcje Telewizji Polskiej nominowane do Polskich Nagród Filmowych Orły; Gala Orłów wraca do Telewizji Polskiej

11:27, 13.02.2025
Dwie koprodukcje Telewizji Polskiej nominowane do Polskich Nagród Filmowych Orły; Gala Orłów wraca do Telewizji Polskiej!!! pusty LEAD !!!

Dwie dokumentalne koprodukcje Telewizji Polskiej znalazły się wśród filmów nominowanych w tegorocznej 27. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły: „8. Dzień Chamsinu” w reżyserii Zviki Gregory Portnoya (prod. Maria Krauss, Plesnar & Krauss Films) oraz „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” w reżyserii Elizy Kubarskiej (prod. Monika Braid, Braidmade Films). Telewizja Polska po ośmiu latach wraca do roli oficjalnego nadawcy i partnera telewizyjnego Orłów. Galę będzie można oglądać na żywo 10 marca 2025 roku w TVP Kultura od godz. 20:30 oraz w TVP1 od godz. 21:30.

Najwięcej nominacji – aż 15 – przypadło filmowi „Biała odwaga” w reżyserii Marcina Koszałki. O nagrody w 13 kategoriach powalczy „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna. Natomiast „Kulej. Dwie strony medalu” w reżyserii Xawerego Żuławskiego ma szansę na 9 statuetek. O statuetkę Orła dla Najlepszego Filmu rywalizować będą: „Biała odwaga”, „Dziewczyna z igłą”, „Kulej. Dwie strony medalu”, „Strefa interesów” i „To nie mój film”.

 
Dwie koprodukcje Telewizji Polskiej nominowane do Polskich Nagród Filmowych Orły; Gala Orłów wraca do Telewizji Polskiej

– Orły, po ośmiu latach znakomitej współpracy z Canal+, wracają do gniazda publicznego nadawcy – mówi Dariusz Jabłoński, prezydent Polskiej Akademii Filmowej. – Otwieramy nowy, kolejny rozdział we wspólnej historii Orłów i TVP z nadzieją i wiarą, że przyniesie ona wymierne korzyści polskiemu kinu. Misja Polskich Nagród Filmowych i Polskiej Akademii Filmowej, które na wielu polach wspierają rodzimych twórców i polską kinematografię, idealnie współgra z misją telewizji publicznej. Telewizja Polska przez lata była najlepszym partnerem polskiej twórczości filmowej i głęboko wierzymy, że do tej roli powróci z całą mocą.

Polskie Nagrody Filmowe wracają do domu i wraz z TVP otwierają nowy rozdział naszej wspólnej historii. Kultura to kluczowy element realizowania publicznej misji, czyli powinności Telewizji Polskiej. Wspieramy polską kinematografię, dlatego dołożymy wszelkich starań, by tegoroczna gala Orłów odpowiadała randze tego wspaniałego wydarzenia – mówi Tomasz Sygut, dyrektor generalny TVP.

Nominacje wyłoniono w wiarygodnym, poufnym i tajnym do momentu publicznego otwarcia kopert głosowaniu Polskiej Akademii Filmowej, przeprowadzanym przez wiodącą firmę audytorską PwC.

O nominacje w kategorii Najlepszy Film ubiegało się 75 produkcji. W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny startowało 46 tytułów, a w kategorii Najlepszy Filmowy Serial Fabularny – 24. Orły przyznawane są w 20 kategoriach. O tym, kto w tym roku otrzyma nagrodę w kategorii Osiągnięcia Życia, dowiemy się już 5 marca podczas spotkania z nominowanymi.

Laureatów w pozostałych dziewiętnastu kategoriach – w tym zdobywcę statuetki za Najlepszy Film, a także zdobywcę Nagrody Publiczności wyłonionego w głosowaniu organizowanym przez Wirtualną Polskę – poznamy w poniedziałek 10 marca podczas uroczystej Gali 27. Orłów w warszawskim Teatrze Polskim. Galę będzie można oglądać na żywo w TVP Kultura od godz. 20:30 oraz w TVP1 od godz. 21:30.

Oto lista tegorocznych nominacji:

NAJLEPSZY FILM
„Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka / producent: Balapolis
„Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn / producent: LAVA FFILMS, Nordisk Film Creative Alliance, Nordisk Film Sverige
„Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski / producent: Watchout Studio
„Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer / producent: JW Films. Extreme Emotions
„To nie mój film”, reż. Maria Zbąska / producent: Hi Movies

NAJLEPSZA REŻYSERIA
Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”
Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”
Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
Maria Zbąska – „To nie mój film”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”
Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”
Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”
Grzegorz Łoszewski – „Minghun”
Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”
Jonathan Glazer – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”
Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”
Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”
Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”
Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Jacek Borusiński – „Wróbel”
Maciej Damięcki – „Cisza nocna”
Marcin Dorociński – „Minghun”
Filip Pławiak – „Biała odwaga”
Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Marcin Koszałka – „Biała odwaga”
Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”
Michał Englert – „Kobieta z…”
Kacper Fertacz – „Minghun”
Łukasz Żal – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA MUZYKA
Jacek Grudzień – „Biała odwaga”
Łukasz Targosz – „Diabeł”
Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”
Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”
Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”
Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”
Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”
Anja Garbarek – „To nie mój film”
Tomasz Gąssowski – „Wróbel”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”
Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”
Jakub Gierszał – „Biała odwaga”
Julian Świeżewski – „Biała odwaga”
Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Trine Dyrholm – „Dziewczyna z igłą”
Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”
Agata Kulesza – „Simona Kossak”
Joanna Kulig – „Kobieta z…”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
„8. dzień Chamsinu” (koprodukcja Telewizji Polskiej)
reż. Zvika Gregory Portnoy
producent: Plesnar& Krauss Films

„Drzewa milczą”

reż. Agnieszka Zwiefka
producent: Chilli Productions

„Gdy powieje harmattan”

reż. Edyta Wróblewska
producent: SK Film Studio

„Las”
reż. Lidia Duda
producent: Fundacja Lumisenta

„Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa” (koprodukcja Telewizji Polskiej)
reż. Eliza Kubarska
producent: Braidmade Films

NAJLEPSZY MONTAŻ
Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”
Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”
Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”
Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”
Ireneusz Grzyb – „Sezony”
Bartosz Pietras – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”
Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Elwira Pluta – „Biała odwaga”
Marek Warszewski – „Czerwone maki”
Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”
Marek Zawierucha – „Kobieta z…”
Agata Adamus – „Simona Kossak”
Chris Oddy – „Strefa interesów”

NAJLEPSZE KOSTIUMY
Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”
Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”
Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”
Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”
Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”
Karolina Kordas – „Czerwone maki”
Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”
Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”
Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”
Pola Guźlińska – „Minghun”
Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
„Idź przodem, bracie”, reż. Maciej Pieprzyca / producent: Opus TV dla Netflix
„Lady Love”, reż. Bartosz Konopka / producent: Bongo Media Production dla TVN Warner Bros. Discovery
„Matki pingwinów”, reż Klara Kochańska - Bajon, Jagoda Szelc / producent: Mental Disorder 4 dla Netflix
„Rojst. Millenium”, reż. Jan Holoubek / producent: Entrego dla Netflix
„Śleboda”, reż. Michał Gazda, Bartosz Blaschke / producent: MS Productions, Endemol Shine Polska dla SkyShowtime

NAJLEPSZY DŹWIĘK

Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”
Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”
Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”
Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”
Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”

ODKRYCIE ROKU
Gabriela Muskała - Najlepsza reżyseria – „Błazny”
Frederikke Hoffmeier - Najlepsza muzyka – „Dziewczyna z igłą”
Kamila Tarabura - Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”
Maria Zbąska - Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”
Tomasz Gąssowski - Najlepsza reżyseria – „Wróbel”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
„20 dni w Mariupolu”, „20 Days in Mariupol”, reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA
„Anatomia upadku”, „Anatomie d’une chute”, reż. Justine Triet, Francja
„Biedne istoty”, „Poor things”, reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry
„Emilia Perez”, reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia
„Konklawe”, „Conclave”, reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ UA

Koperty z nazwiskami tegorocznych nominowanych otworzyli nominowani i laureaci poprzednich edycji Orłów, utytułowani twórcy filmowi, członkinie i członkowie Polskiej Akademii Filmowej: Kamila Urzędowska, Olga Chajdas, Magdalena Koleśnik, Michał Sikorski i Kordian Kądziela, Mirosława Wojtczak, Małgorzata Gorol, Anna Anosowicz, Rafał Listopad, Kuba Mikurda, Robert Gularczyk, Justyna Wasilewska, Arkadiusz Jakubik, Adam Bajerski, Ewa Kasprzyk, Łukasz Grzegorzek, Jacek Borcuch, Kasia Adamik.

Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku. Organizowane są przez Niezależną Fundację Filmową dla Polskiej Akademii Filmowej.

Do pierwszego etapu konkursu kwalifikują się wszystkie polskie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu. Spośród nich w tajnym głosowaniu Polskiej Akademii Filmowej, przeprowadzanym przez wiodącą firmę audytorsko-doradczą PwC, wyłaniane są najpierw nominacje, a w kolejnym etapie – laureaci Orłów.

Nagrody przyznawane są w 20 kategoriach, a nazwiska nominowanych i laureatów pozostają tajemnicą aż do momentu publicznego otwarcia kopert z wynikami głosowania Akademii.

Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orły dostępne są na stronie www.pnf.pl.

Wszystkie wydarzenia związane z 27. edycją Orłów relacjonowane są w mediach społecznościowych, m.in. na profilu Orłów na Facebooku: https://www.facebook.com/pnforly/ , a także w serwisie Instagram pod adresem: https://www.instagram.com/pnf_orly/