• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Sławomir Idziak w podcaście Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan

16:26, 04.11.2025
Sławomir Idziak w podcaście Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan!!! pusty LEAD !!!

Sławomir Idziak jest gościem najnowszego odcinka podcastu Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan. Z operatorem i reżyserem rozmawia krytyk filmowy Sebastian Smoliński. Podcast jest dostępny w serwisie YouTube i na Spotify.

 
Sławomir Idziak w podcaście Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan

Jego dorobek artystyczny, obejmujący ponad 70 filmów, został wielokrotnie doceniony na najważniejszych festiwalach filmowych, w tym na Camerimage, gdzie otrzymał nagrodę za całokształt twórczości. Sławomir Idziak pozostaje artystą bezkompromisowym, który przez całą karierę udowadnia, że operator filmowy to nie rzemieślnik, lecz współautor dzieła, malujący emocje światłem i kolorem. „W moim wyobrażeniu operator jest to człowiek, który powinien wnosić do filmu wkład własnej wizji świata, jak to się dzieje w dobrej orkiestrze czy w każdym innym zespole twórczym” mówi Idziak.


W 1969 ukończył Wydział Operatorski PWSFiT w Łodzi, rok wcześniej debiutował zdjęciami do filmu lalkowego „Wesoła Ludwika” (1968) w Studiu Małych Form Filmowych „Se-Ma-For”. Doświadczenie zawodowe zdobywał jako asystent operatora przy filmach Jerzego Kawalerowicza i Janusza Majewskiego, a na planie „Wesela” (1972) Andrzeja Wajdy był operatorem kamery.


Zdjęcia do telewizyjnego filmu „Przejście podziemne” (1973) rozpoczęły współpracę operatora z Krzysztofem Kieślowskim. Wspólnie zrealizowali jeszcze m.in. „Krótki film o zabijaniu” (1987) Podwójne życie Weroniki” (1991) oraz „Trzy kolory. Niebieski” (1993) uhonorowany na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji Złotym Lwem oraz nagrodą za zdjęcia.


Równie owocna była dla operatora współpraca z Krzysztofem Zanussim, z którym zrealizował m.in. „Bilans kwartalny” (1974), „Constans” (1980), „Imperatyw” (1982), i „Rok spokojnego słońca” (1984) nagrodzony Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji.


Filmem przełomu w artystycznej biografii Sławomira Idziaka okazał się dramat wojenny „Helikopter w ogniu” (2001). Za zdjęcia do filmu Ridleya Scotta otrzymał nominacje do Oscara i nagród BAFTA. Następne realizacje, jakie zaproponowano Idziakowi w Hollywood, były równie prestiżowe: kostiumowy „Król Arthur” (2004) Antoine’a Fuqua i klasyka kina fantasy „Harry Potter i Zakon Feniksa” (2007) w reżyserii Davida Yatesa na podstawie bestsellerowej powieści J.K. Rowling.


Sławomir Idziak to nie tylko wybitny operator, ale także innowator i mentor dla młodego pokolenia filmowców. Jest twórcą Film Spring Open, corocznych warsztatów, które promują nowoczesne technologie i interdyscyplinarne podejście do tworzenia filmów.


W podcaście Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan prowadzący przyglądają się twórczości wyjątkowych gości, zagłębiają się wraz z nimi w świat filmów i seriali oraz sięgają po ich – dotąd nieznane – anegdoty i wspomnienia. W podcaście poruszane są tematy związane zarówno z najgłośniejszymi, jak i z kameralnymi tytułami, z których wiele dostępnych jest na stronach www.vod.tvp.pl oraz cyfrowa.tvp.pl w nowej jakości obrazu i dźwięku, po rekonstrukcji cyfrowej.


Dotychczas gośćmi podcastu byli m.in.: Paweł Łoziński, Ilona Łepkowska, Allan Starski, Krzesimir Dębski, Zbigniew Buczkowski, Anna Seniuk, Piotr Cyrwus, Anna Dymna, Krzysztof Zanussi, Krystyna Janda, Bogusław Linda, Zbigniew Zamachowski, Katarzyna Figura, Grażyna Szapołowska i Juliusz Machulski. Za pomysł oraz realizację formatu odpowiada Zespół Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP oraz Agencja Kreacji Rozrywki i Oprawy TVP.


Wszystkie odcinki podcastu udostępniane są na profilu Rekonstrukcja Cyfrowa TVP #PierwszyPlan na platformach YouTube i Spotify, a najnowsze informacje o programie w serwisach społecznościowych Facebook i Instagram.