Warszawa, 15 marca 2006 r.
Szanowni Państwo,
po raz pierwszy w historii Telewizji Polskiej S.A. oddajemy w Państwa ręce „Sprawozdanie Zarządu z wykorzystania wpływów abonamentowych na realizację misji publicznej w 2005 roku”. Chcemy pokazać Wam, naszym widzom, w jaki sposób TVP gospodaruje waszymi pieniędzmi, czyli tzw. abonamentem. Materiał ten pozwoli samodzielnie ocenić, czy i jak TVP przestrzega zasad przejrzystości, racjonalności i gospodarności przy wykorzystywaniu publicznych finansów. Zdajemy sobie sprawę, że naszej wiarygodności programowej powinna zawsze towarzyszyć wiarygodność finansowa. W 2005 roku wiarygodność TVP jako instytucji publicznej wyraźnie wzrosła. Zależy nam na tym, by – po lekturze tego sprawozdania – widzowie umocnili się w przekonaniu, że jesteśmy wiarygodni nie tylko ze względu na program, lecz także dzięki temu, że właściwie gospodarujemy.
Telewizja Polska S.A. zobowiązana jest ustawowo do wypełniania misji publicznej, która przewiduje m.in. oferowanie całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom zróżnicowanych programów i innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu. Programy te mają cechować się bezstronnością i wysoką jakością. W praktyce oznacza to, że jedynie w ofercie telewizji publicznej znajdują się tak różnorodne gatunki, jak spektakle teatralne, filmy dokumentalne, programy dla dzieci i młodzieży, programy religijne i związane z kulturą wysoką. Tylko w TVP można obejrzeć audycje, które nie są wyłącznie rozrywką: poświęcone sprawom ludzi starszych, niezamożnych czy niepełnosprawnych. Także tylko w TVP funkcjonuje sieć oddziałów regionalnych, które towarzyszą życiu lokalnych społeczności.
Finansowanie programu TVP opiera się na dwóch filarach: przychodach z abonamentu oraz przychodach z reklamy. Proporcje procentowe pomiędzy nimi kształtują się dziś mniej więcej jak 30:70. Wysoka zależność TVP od przychodów reklamowych spowodowana jest przede wszystkim niską ściągalnością abonamentu, a także spadkiem realnej wartości tych przychodów. Nie udało się skutecznie powstrzymać tendencji spadkowej w tym zakresie, w 2005 roku. Abonament pobiera Poczta Polska zaś nadzoruje i kontroluje ten proces Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. W tej sytuacji realizacja misji publicznej musi być mocno wspierana w TVP przez działalność rynkową – głównie reklamową i sponsoringową. Warto o tym pamiętać.
Badania opinii publicznej wskazują, że Polacy odczuwają niedosyt wiedzy na temat sposobu wykorzystania pieniędzy pochodzących z abonamentu. Jak Państwo zobaczycie w tym materiale, każda złotówka z abonamentu przeznaczana jest na cele ściśle związane z programem, który dla Państwa tworzymy i każda uważnie liczona.
Jan Dworak