We wtorek, 14 maja, Telewizja Polska udostępniła premierowo kolejny odcinek drugiego sezonu podcastu „Rekonstrukcja Cyfrowa TVP”. Jego bohaterką jest aktorka filmowa, teatralna i telewizyjna Maria Pakulnis. Rozmowę prowadzi dziennikarka filmowa Katarzyna Borowiecka.
Maria Pakulnis jest jedną z ikon kina moralnego niepokoju. Absolwentka warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej już u progu swojej kariery miała okazję współpracować z wybitnymi reżyserami, m.in. z Tadeuszem Konwickim przy realizacji „Doliny Issy” (1982) oraz Krzysztofem Kieślowskim przy filmach „Bez końca” (1984) i „Dekalog III” (1988). Za drugoplanowe role w „Jeziorze Bodeńskim” (1985) Janusza Zaorskiego i „Weryfikacji” (1986) Mirosława Gronowskiego otrzymała nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, zaś za rolę w „Zygfrydzie” (1986) Andrzeja Domalika, którą zagrała u boku Jana Nowickiego i Gustawa Holoubka, została odznaczona nagrodą aktorską na MFF w Taorminie.
Często grywała silne, pewne siebie, atrakcyjne kobiety. W 1987 roku wystąpiła w filmie kryminalnym „Zabij mnie glino” Jacka Bromskiego, a rok później, u boku Jerzego Stuhra, w „Obywatelu Piszczyku” (1988) w reżyserii Andrzeja Kotkowskiego.
W 1990 roku stworzyła świetną kreację w adaptacji powieści Witkacego „Pożegnanie jesieni” w reżyserii Mariusza Trelińskiego, a w 1993 zagrała obok Adrianny Biedrzyńskiej w słynnych „Pajęczarkach” Barbary Sass.
W połowie lat 90. zaczęła częściej gościć na małym ekranie. Publiczność telewizyjna zna ją ze znakomitej i odważnej roli Nadieżdy Tumskiej w serialu „Ekstradycja”, ale także z ról w ponad 40 spektaklach Teatru Telewizji, m.in. w „Chorobie młodości”, „Łuku Triumfalnym”, „Sprawie Stawrogina”, „Słowie honoru”, „Wilku stepowym” czy „Domu kobiet".
Za rolę umierającej w hospicjum Hanny w filmie „Johnny” (2022) Daniela Jaroszka o księdzu Janie Kaczkowskim otrzymała statuetkę Orła dla najlepszej aktorki drugoplanowej. – To było doświadczenie istotne i w wymiarze zawodowym, i prywatnym. Mogłam się skryć za postacią i przeżyć ją bardzo głęboko – mówi o tej roli Pakulnis.
Aktorka z nostalgią i humorem wspomina, jak Krzysztof Kieślowski „urządzał” jej pierwsze mieszkanie na Ursynowie oraz jakie to uczucie być sąsiadką Tadeusza Konwickiego. – Dostałam się do obsady filmu „Dolina Issy” Tadeusza Konwickiego. Zbliża się pierwszy dzień zdjęciowy, produkcja dzwoni do mnie, gdzie mają podstawić taksówkę. Podaję ulicę, adres domu i mieszkania. W słuchawce cisza. Dopytuję, o co chodzi. „To pani jest sąsiadką reżysera?”, pyta głos z produkcji. Okazuje się, że mieszkałam na tym samym piętrze, co pan Tadeusz – opowiada aktorka.
W podcaście „Rekonstrukcja Cyfrowa TVP” Katarzyna Borowiecka przygląda się twórczości wyjątkowych gości, zagłębia się wraz z nimi w świat filmów i seriali oraz wydobywa od nich nieznane dotąd anegdoty i wspomnienia. W podcaście poruszane są tematy związane zarówno z najgłośniejszymi, jak i mniej znanymi tytułami, z których wiele dostępnych jest na stronach vod.tvp.pl oraz cyfrowa.tvp.pl po rekonstrukcji cyfrowej, w nowej jakości obrazu i dźwięku.
Dotychczas gośćmi podcastu byli: Filip Bajon, Grażyna Szapołowska, Krzysztof Zanussi, Janusz Zaorski, Waldemar Krzystek, Olaf Lubaszenko, Bogusław Linda, Jan Jakub Kolski oraz aktorzy serialu „Nad Niemnem” – Iwona Katarzyna Pawlak i Adam Marjański. Za pomysł oraz realizację formatu odpowiada Zespół Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP oraz Agencja Kreacji Rozrywki i Oprawy TVP.
Wszystkie odcinki podcastu są udostępniane na profilu Rekonstrukcja Cyfrowa TVP na platformach YouTube i Spotify, a najnowsze informacje o programie w serwisach społecznościowych Facebook i Instagram.