• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Pokaz „Katynia” wydarzeniem 58. Festiwalu Berlinale

11:58, 01.09.2008
Pokaz „Katynia” wydarzeniem 58. Festiwalu Berlinale służących prawdzie historycznej. Jak skomentowała gazeta, „choć minister mówił to w szerszym kontekście, nie mógłby trafniej określić wymowy filmu Andrzeja Wajdy”.

Pozytywne recenzje „Katynia” pojawiły się również w prasie branżowej: „Variety” i „The Hollywood Reporter” oraz w światowych mediach opiniotwórczych, jak „Washington Post” i „International Herald Tribune”.

Prezentacji „Katynia” w Berlinie towarzyszyła szeroka akcja promocyjna: reklamy filmu pojawiły się w specjalnych edycjach „Variety” i „The Hollywood Reporter” oraz w „Berlinale Journal”, plakaty filmu powieszono w głównym budynku targów towarzyszących festiwalowi, zorganizowano też specjalne pokazy targowe dla zagranicznych kontrahentów TVP.

Nominacja do Oscara zwiększyła zainteresowanie filmem. Podczas festiwalu w Berlinie TVP S.A. otrzymała ponad 30 konkretnych ofert, a z niemal setką innych firm rozpoczęto negocjacje. Niemal zamknięte są rozmowy z dystrybutorami we Włoszech (premiera prawdopodobnie w kwietniu), Czechach, Słowacji, na Węgrzech, Grecji a także w Iranie, na całym Bliskim Wschodzie i w Brazylii. Trwają negocjacje z firmami z USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Skandynawii, Hiszpanii i Portugalii, krajów bałtyckich, Ameryki Południowej, Japonii, Korei Płd. i Singapuru. W tym roku „Katyń” powinien więc pojawić się w kinach większości krajów Europy, a w przyszłości - w wybranych krajach Azji i obu Ameryk.

Dalsza kampania promocyjno-handlowa obejmuje pokazy „Katynia” na czołowych festiwalach filmowych, które mogą zaowocować zainteresowaniem dystrybutorów w krajach, gdzie film nie został jeszcze zakupiony. W planach są również zagraniczne pokazy organizowane przy wsparciu polskich placówek dyplomatycznych i kulturalnych m.in. w Nowym Jorku, Chicago, Waszyngtonie, Londynie, Rzymie i Sztokholmie, a także w Izraelu, Australii i Moskwie.



Wyjątkowym wydarzeniem tegorocznego 58. Festiwalu Berlinale była światowa premiera „Katynia" Andrzeja Wajdy. O szczególnym charakterze tej premiery świadczyła m.in. obecność kanclerz Niemiec Angeli Merkel. Dla Angeli Merkel był to jedyny pokaz festiwalowy, w którym zdecydowała się wziąć udział.

Międzynarodowa premiera „Katynia” zakończyła się owacją na stojąco, którą poprzedziła długa chwila ciszy. Jako jedna z pierwszych gratulacje Andrzejowi Wajdzie złożyła osobiście Angela Merkel, która nie ukrywała, że od lat jest wielbicielką jego twórczości. Podczas półgodzinnego spotkania z reżyserem i ekipą filmu pani kanclerz wyraziła wielkie uznanie dla ich pracy i efektu artystycznego. Niemiecki minister stanu ds. kultury i mediów Bernd Neumann nazwał premierę „Katynia” „dobrym znakiem dla doskonałych stosunków polsko-niemieckich”. Dodał, że udział pani kanclerz w premierze powinien być odebrany jako „szczególnie przyjacielski gest skierowany do Polski”. Odnosząc się do obecności kanclerz Niemiec na premierze swojego filmu Andrzej Wajda powiedział: - „Kryje się w tym jakaś lekcja. Na festiwalu berlińskim od lat pokazywano filmy o zbrodniach wojennych. Jeżeli w dzisiejszej Europie Niemcy, Rosja i Polska żyją po sąsiedzku, jeżeli Niemcy wspomagają nas w Unii, może tamte filmy odegrały w tym rolę? Bez ujawnienia prawdy nie może dojść do pojednania”.

Pokaz filmu spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem dziennikarzy z całego świata. Andrzej Wajda udzielił wielu wywiadów, m.in. dla brytyjskiego „Guardiana” i rosyjskiej „Niezawisimej Gazety”, pism branżowych takich jak „Variety” i „Hollywood Reporter” a także czołowych stacji telewizyjnych: SBS, CNN, ZDF, RAI, ORF itp., zaś oficjalna konferencja prasowa filmu trwała ponad godzinę.

Niemiecka prasa opublikowała liczne relacje z berlińskiej premiery dzieła Andrzeja Wajdy, opisując przy okazji okoliczności zbrodni katyńskiej. Wszystkie dzienniki zwróciły uwagę na obecność na premierze kanclerz Angeli Merker. „Berliner Zeitung”, która poświęciła temu specjalny komentarz napisała, że pani kanclerz wykonała ważny gest wobec Polski, a jednocześnie „nie przymykając oczu na tę Rosję, która dziś zbyt chętnie przypomina sobie o czasach stalinowskiej władzy”.

Zdaniem niemieckich recenzentów film Andrzeja Wajdy robi ogromne wrażenie. Agencja DPA nazwała go wstrząsającym dokumentem długo przemilczanej zbrodni. „Der Tagesspiegel” określił „Katyń” mianem „rozliczenia z wieloletnim kłamstwem”. „Der Spiegel” ocenił, że Wajda stworzył obrazy, które bez wątpienia będą kształtowały zbiorową pamięć Polaków. – „Dramatowi Wajdy udało się otworzyć zapieczętowaną pamięć Polski” – komentował dziennikarz „Der Spiegel”. O scenach egzekucji polskich oficerów „Der Spiegel” napisał, że to „najbardziej wstrząsające sceny w kinie traktującym o drugiej wojnie światowej”. „Die Welt” cytuje z kolei polskiego ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego, który stwierdził, że przezwyciężenie podziałów w Europie może następować dzięki realizacji projektów
służących prawdzie historycznej. Jak skomentowała gazeta, „choć minister mówił to w szerszym kontekście, nie mógłby trafniej określić wymowy filmu Andrzeja Wajdy”.

Pozytywne recenzje „Katynia” pojawiły się również w prasie branżowej: „Variety” i „The Hollywood Reporter” oraz w światowych mediach opiniotwórczych, jak „Washington Post” i „International Herald Tribune”.

Prezentacji „Katynia” w Berlinie towarzyszyła szeroka akcja promocyjna: reklamy filmu pojawiły się w specjalnych edycjach „Variety” i „The Hollywood Reporter” oraz w „Berlinale Journal”, plakaty filmu powieszono w głównym budynku targów towarzyszących festiwalowi, zorganizowano też specjalne pokazy targowe dla zagranicznych kontrahentów TVP.

Nominacja do Oscara zwiększyła zainteresowanie filmem. Podczas festiwalu w Berlinie TVP S.A. otrzymała ponad 30 konkretnych ofert, a z niemal setką innych firm rozpoczęto negocjacje. Niemal zamknięte są rozmowy z dystrybutorami we Włoszech (premiera prawdopodobnie w kwietniu), Czechach, Słowacji, na Węgrzech, Grecji a także w Iranie, na całym Bliskim Wschodzie i w Brazylii. Trwają negocjacje z firmami z USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Skandynawii, Hiszpanii i Portugalii, krajów bałtyckich, Ameryki Południowej, Japonii, Korei Płd. i Singapuru. W tym roku „Katyń” powinien więc pojawić się w kinach większości krajów Europy, a w przyszłości - w wybranych krajach Azji i obu Ameryk.

Dalsza kampania promocyjno-handlowa obejmuje pokazy „Katynia” na czołowych festiwalach filmowych, które mogą zaowocować zainteresowaniem dystrybutorów w krajach, gdzie film nie został jeszcze zakupiony. W planach są również zagraniczne pokazy organizowane przy wsparciu polskich placówek dyplomatycznych i kulturalnych m.in. w Nowym Jorku, Chicago, Waszyngtonie, Londynie, Rzymie i Sztokholmie, a także w Izraelu, Australii i Moskwie.