Stanowisko takie zajęły zgodnie KRRiT, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezes UOKiK, który w marcu 2007 r. przekazał odpowiedź strony polskiej Komisji Europejskiej.
Otwarte zaangażowanie się nadawców komercyjnych w skargę do Komisji Europejskiej na Państwo Polskie i obowiązujące w Polsce prawo potwierdza, że skarżący dążą w istocie do osłabienia pozycji i roli mediów publicznych w naszym kraju, próbując wykorzystać do tego instytucje europejskie.
Zarzuty wymienione w komunikacie prasowym TVN są niezasadne, gdyż:
1. System finansowania mediów publicznych, oparty na finansowaniu mieszanym głównie z opłat abonamentowych i źródeł niepublicznych, został ukształtowany w Polsce na długo przed akcesją do Unii Europejskiej. Różne korekty elementów tego systemu nie zmieniły istoty systemu i opłat abonamentowych w Polsce. Nie powstała więc żadna nowa pomoc, której notyfikowanie Komisji Europejskiej należałoby rozważać. Finansowanie mediów publicznych w Polsce jest nieporównywalnie mniejsze niż krajach zachodnioeuropejskich i niestety się obniża.
W krajach Unii Europejskiej udział środków abonamentowych w budżecie publicznych nadawców telewizyjnych jest z reguły znacząco wyższy, generowana zaś pozycja na rynku medialnym zdecydowanie niższa niż w Polsce. TVP S.A. zajmuje pod tym względem ostatnie miejsce. Mimo tak niekorzystnego ukształtowania tego kryterium, telewizja publiczna w Polsce może poszczycić się bardzo wysokim wskaźnikiem udziału w krajowym rynku t v. Należy to uznać za przejaw efektywności działania przy tak relatywnie niewielkim wsparciu środkami publicznymi.
2. Definicja misji publicznej w ustawie o radiofonii i telewizji oraz w innych ustawach określających zadania nadawców publicznych (np. ordynacje wyborcze) jest dostatecznie precyzyjna. Jest ona porównywalna z definicjami misji publicznej przyjętymi w innych krajach europejskich. Dopuszczalność szerokiej definicji misji mediów publicznych „powierzającej określonemu nadawcy zadanie zapewnienia zrównoważonego i zróżnicowanego programu” wprost potwierdza Komunikat Komisji Europejskiej z 2001 r., którego postanowienia uwzględniono przy nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji z 2004 r.
3. Obowiązujące w Polsce prawo określa mechanizm wielostopniowego nadzoru nad działalnością nadawców publicznych i realizowaniem przez nich misji publicznej, z poszanowaniem niezależności mediów publicznych. Uprawnienia w tym zakresie posiada i realizuje zwłaszcza Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Nadzór realizują też rady nadzorcze jednostek publicznej radiofonii i telewizji, do których trafiają uchwały rad programowych.
4. Archiwum TVP S.A. obejmuje materiały programowe wytworzone przez Telewizję Polską w okresie jej ponad 50-letniej działalności w różnych formach organizacyjnych. Archiwum to jest przez TVP ogromnym kosztem utrzymywane, w tym cyfryzowane. Korzystanie z wytworzonych przez TVP materiałów archiwalnych nie stanowi żadnej formy pomocy publicznej. TVP udostępnia materiały archiwalne innym podmiotom , a jednym z najczęściej korzystających jest TVN.
Zespół Rzecznika Prasowego TVP S.A.