Uchwała Zarządu TVP przypomina dziennikarzom o obowiązku znajomości i stosowaniu w praktyce podstawowych aktów prawnych związanych z wyborami i powinnościami mediów oraz zasad etyki dziennikarskiej w telewizji publicznej.
Dokument wskazuje na konieczne reguły pracy dziennikarzy w trakcie kampanii wyborczej. Przede wszystkim powinni oni zachować równy dystans w stosunku do polityków różnych opcji. Dotyczy to zarówno treści zadawanych pytań, jak i zachowań antenowych.
„Zasady relacjonowania kampanii wyborczych w Telewizji Polskiej S.A.” nakazują także wyraźne oddzielenie aktywności wyborczej polityków od ich działalności państwowej, unikania eksponowania elementów, które mogłyby być uznane za ukrytą propagandę wyborczą, a także określają kwestie dotyczące publikacji sondaży wyborczych.
Dziennikarze zostali zobowiązani do zapobiegania i przeciwdziałania zachowaniom sprzecznym z prawem lub dobrymi obyczajami. „Interwencje dziennikarzy w takich przypadkach powinny być taktowne, ale stanowcze”.
W porównaniu z podobnymi dokumentami władz TVP, regulującymi zasady pracy dziennikarzy w kampanii wyborczej, pojawiły się całkowicie nowe zapisy dotyczące możliwości wykorzystania w relacjach dziennikarskich materiałów sztabów wyborczych. Takie materiały „mogą być tylko ilustracją lub uzupełnieniem własnych relacji dziennikarskich TVP S.A. i powinny być oznaczone”.
Dziennikarze, którzy nie będą przestrzegać zasad zawartych w uchwale Zarządu muszą się liczyć z konsekwencjami, polegającymi na odsunięciu od prowadzenia i pracy przy programie lub zdjęciu audycji z Anteny.
Pełny tekst uchwały – w załączniku.
Centrum Informacji TVP