Prezes Janusz Daszczyński zwrócił uwagę przede wszystkim na konieczność systemowej zmiany w finansowaniu mediów publicznych. Zadeklarował swoją wolę lobbowania na rzecz tej zmiany wśród polityków i we wszystkich gremiach decyzyjnych. – Będę biegał po wszystkich możliwych gabinetach, żeby źle funkcjonujący system zmienić. Nie mogę wskazywać drogi , ale mogę prosić o zmianę – mówił Prezes Daszczyński.
Komentując zapisy Ustawy o radiofonii i telewizji pochodzącej sprzed 23 lat, Prezes TVP stwierdził, że mimo upływu czasu dobrze definiuje ona charakter misji nadawcy publicznego. Brakuje jednak pieniędzy i stabilizacji, aby ją należycie realizować. Stałym problemem jest sposób finansowania, który doprowadził do sytuacji, gdy 80 proc. w budżecie TVP stanowią wpływy reklamowe, a tylko 20 proc. to abonament. – Tylko 8 na 100 gospodarstw opłaca w Polsce abonament, to w innych krajach byłoby niedopuszczalne – zauważył Prezes Daszczyński.
Prezes Daszczyński wskazywał, że istnieje jednak możliwość podjęcia działań bez dodatkowych środków finansowych - poprawiając jakość i wartość programu. Jako przykład wskazał nowe, zmienione „Wiadomości” TVP1.
Paneliści zgodzili się, że stabilne finansowanie uwolniłoby media publiczne od konieczności konkurowania z nadawcami komercyjnymi. Prezes TVP wskazywał na różnice w wysokości wpływów reklamowych w telewizji komercyjnej i TVP np. z tytułu emisji filmów fabularnych. Nie wykluczył dyskusji nad rozwiązaniem, w ramach którego nastąpiłaby albo całkowita likwidacja emisji reklam w telewizji publicznej, albo ograniczenie ich emisji jedynie do reklam nie odbiegających od misyjnego charakteru programu TVP. Jak podkreślał, decyzje w tych kwestiach należą do polityków, którzy dotychczas nie wywiązali się z tego zadania.
- Nic nowego my już nie wymyślimy, przez lata przedstawiliśmy już tak wiele dobrych rozwiązań - dodał prof. Tadeusz Kowalski. – To politycy muszą chcieć, my możemy dzisiaj tylko debatować i apelować. Zdaniem Przewodniczącego KRRiT Jana Dworaka modelem, który powinien być dla nas punktem odniesienia, jest model niemiecki z opłatą audiowizualną.
Oprócz potrzeby stabilności finansowej mediów publicznych paneliści podkreślali konieczność stabilności władz mediów publicznych, zaś Prezes TVP zwracał uwagę na odpowiedzialność jednoosobowego Zarządu.
Spotkanie poprowadził redaktor naczelny miesięcznika „Forbes” Michał Broniatowski.
Poniżej fragmenty wideo debaty z udziałem prezesa TVP Janusza Daszczyńskiego.
Mat. filmowy: Bożena Olechnowicz/TVP Gdańsk
http://centruminformacji.tvp.pl/21672371/o-finansowaniu-mediow-publicznych-na-debacie-forbesa-w-gdyni