• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Zasady relacjonowania kampanii wyborczej w TVP

17:04, 30.09.2015
Zasady relacjonowania kampanii wyborczej w TVP!!! pusty LEAD !!!

- Jesteśmy w środku parlamentarnej kampanii wyborczej. Musimy dochowywać najwyższej staranności, żeby jej relacjonowanie było rzetelne, bezstronne i obiektywne – powiedział Prezes Zarządu TVP S.A. Janusz Daszczyński podczas seminarium zorganizowanego 30 września przez Akademię Telewizyjną.

 
Od lewej: Dyrektor J. Snopkiewicz i Prezes Zarządu TVP S.A. J. Daszczyński

Uczestniczący w seminarium dziennikarze TVP wśród materiałów otrzymali także „Zasady relacjonowania kampanii wyborczych w Telewizji Polskiej S.A.”, którą w formie uchwały przyjął niedawno Zarząd TVP S.A.

- Proszę, by ten dokument był przez Państwa starannie przeanalizowany – dodał Prezes. – Ważne, aby opinia dotycząca jakości relacjonowania przez TVP kampanii wyborczej była jak najlepsza. „Zasady…” to przewodnik dziennikarski. Główne uregulowania znajdują się w Ustawie Kodeks wyborczy i w rozporządzeniach KRRiT.

O znaczeniu dla telewizji publicznej profesjonalnej obsługi kampanii wyborczej mówił także Dyrektor Akademii Telewizyjnej Jacek Snopkiewicz. - Na nas spoczywa obowiązek wypracowania standardów i ich przestrzegania – podkreślił Jacek Snopkiewicz. – Obowiązki, które przynależą telewizji publicznej, to nie tylko udostępnianie anten, ale przede wszystkim przedstawianie programów partii, a niekiedy - demaskowanie pustych obietnic.

W trakcie spotkania Dyrektor Departamentu Monitoringu KRRiT Barbara Turowska poinformowała, że w dniach 9 – 23 października monitoringiem zostaną objęte programy publicystyczne i informacyjne. Spośród audycji publicystycznych oceniane będą m.in. „Polityka przy kawie” (TVP1), „Tomasz Lis na żywo” (TVP2), „Bez retuszu”, „Bliżej”, „Dziś wieczorem”, „Forum”(TVP INFO) oraz audycje przygotowane z okazji kampanii wyborczej. Badania ilościowe obejmą także programy informacyjne – w tym nadawane przez telewizję publiczną „Wiadomości” i „Panoramę”. Pod uwagę brana będzie m.in. tematyka serwisów, udział przedstawicieli poszczególnych partii, udział ekspertów i kobiet, a także strategia zadawania pytań (pytanie o opinię czy fakty).

- Celem analiz KRRiT jest przede wszystkim podniesienie jakości debaty publicznej - powiedziała Barbara Turowska.

Dyrektor Turowska przedstawiła także przykłady naruszania standardów dziennikarskich w trakcie kampanii prezydenckiej.

Podczas seminarium zastępca Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej Wiesław Kozielewicz omówił regulacje prawne obowiązujące dziennikarzy relacjonujących kampanię wyborczą, wskazując na dokonane w czerwcu zmiany w Kodeksie wyborczym. Sędzia dużo uwagi poświęcił wzorom kart wyborczych oraz kwestiom ważności i nieważności głosów. Poinformował, że w wyborach do Sejmu startować będzie 7 944 kandydatów, a do Senatu – 425. Głosowanie odbywać się będzie w 28 tys. obwodowych komisji wyborczych.

Zebrani wysłuchali także wykładu dr Henryka Banaszaka z Uniwersytetu Warszawskiego, dotyczącego zasad interpretacji sondaży przedwyborczych oraz wystąpienia Dyrektora Biura Koordynacji Programowej TVP Sławomira Zielińskiego, poświęconego najważniejszym zasadom relacjonowania kampanii wyborczej w programach TVP.

Centrum Informacji TVP