Finansowanie mediów publicznych było wspólnym mianownikiem tematyki spotkania. - Media wypracowały sobie wiodące miejsce na rynku jako nośnik dotarcia do świadomości każdego obywatela z treściami ważnymi społecznie. Tak definiuję rolę misji telewizji. Trzeba wychować społeczeństwo, a media są do tego kluczem. Kluczem w dotarciu do ludzi. Nie krytykuję mediów publicznych. Jest w nich sporo dobrych programów: Teatr TV, programy kulturalne, ale mam poczucie, że wciąż tego jest za mało. Mówiąc o przyszłości musimy myśleć nie tylko o tym, jak my przyszłość widzimy, musimy włączyć w debatę obywateli. To są świadomi widzowie, którzy nam mogą coś podpowiedzieć – mówiła minister Omilanowska.
Pozytywnie zostały ocenione zmiany jakościowe flagowego programu informacyjnego „Wiadomości”, którym udało się przejść na format rzetelnej, pogłębionej informacji nie tracąc przy tym widza. Jednakże, w opinii panelistów, kluczowa dla jakości programu jest sprawa stabilnego finansowania. Minister Omilanowska liczy, że w najbliższym czasie uda się tą kwestię rozwiązać. - Telewizja bez widza nie ma wartości, więc trzeba zapewnić jej godziwe finansowanie. Dziś struktura finansowania TVP to 80 procent wpływów, które pochodzą z reklamy, a tylko 20 procent z abonamentu. Jak przy tych proporcjach tworzyć misyjną telewizję? – pytał Prezes Daszczyński.
- Oddziały terenowe TVP to skarb, który został zapomniany. OTV mają potencjał, są zawsze najbliżej ludzi i ich spraw. Jeśli będzie rozwiązana kwestia finansowania, to środki zostaną przeznaczone także i na ich rozwój – podkreślił Prezes TVP.
Paneliści zwrócili ponadto uwagę na konieczność zmiany definicji abonamentu. Obecnie obowiązująca jest już archaiczna i nie przystaje do rzeczywistości. Według niej płaci się za działający odbiornik, a nie za dobrej jakości i konkurencyjny program.
Prezes Janusz Daszczyński wskazał też na zmiany zachodzące obecnie w TVP. Zapowiedział, że powstanie impresariat, by rozwijać potencjał młodych, kreatywnych twórców, a w strukturze pojawi się nowa wyspecjalizowana redakcja filmu, seriali i teatru telewizji. TVP powróci też do produkowania godzinnych filmów.
Najważniejszym przesłaniem całej dyskusji jest teza, że dobrze sfinansowane media i dobrej jakości programy będą podwaliną pod mądre społeczeństwo.
Przewodniczący KRRiT Jan Dworak uważa, że bez mediów trudno wyobrazić rozwój życia społecznego. Podkreślił, iż media publiczne są na świecie punktem odniesienia dla wszystkich, także komercyjnych nadawców na rynku, a jeśli media publiczne są słabe to także komercyjne słabną nie mając wyznaczonych standardów przez publicznego nadawcę.
***
Europejskie Forum Nowych Idei jest międzynarodowym spotkaniem dyskusyjnym środowisk biznesowych na temat przyszłości Europy i jej gospodarki, postrzeganych w szerokim, globalnym kontekście organizowanym już po raz piąty przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Telewizja Polska od samego początku jest partnerem strategicznym tego wydarzenia.
Co roku na polskie Wybrzeże zapraszani są przedsiębiorcy, menedżerowie i ekonomiści z Europy i innych kontynentów, by wspólnie z najwybitniejszymi przedstawicielami nauki, kultury, mediów, polityki i organizacji pozarządowych szukać pomysłów na rozwiązanie gospodarczych, politycznych i cywilizacyjnych problemów Europy.
W tym roku głównymi tematami EFNI jest kryzys migracyjny i rosnące na Starym Kontynencie radykalizmy. EFNI zakończyło się przyjęciem „Deklaracji Sopockiej”, podsumowującej trzydniowe rozmowy i panele. Została ona przekazana Donaldowi Tuskowi, przewodniczącemu Rady Europejskiej.