W publikacji portalu Wirtualnemedia.pl znalazły się zmanipulowane wyniki oglądalności „Teleexpressu” w odniesieniu do „Wydarzeń” Polsatu. Jest to kolejna publikacja tego portalu, która świadczy o rażącym braku profesjonalizmu autorów lub jest celowym działaniem mającym na celu wywołanie u odbiorcy mylnego wrażenia dotyczącego pozycji programów informacyjnych TVP.
Autorzy swoje wnioski oparli o selektywnie wybrane dane, a w analizie nie uwzględnili podstawowych faktów, niezbędnych do poprawnej analizy danych dotyczących oglądalności. W 2017 roku Telewizja Polska w ramach strategii budowy silnych pasm programowych na poszczególnych antenach, podobnie jak komercyjna konkurencja, rozpoczęła równoległą emisję programów informacyjnych na antenie TVP Info. W związku z tym od sierpnia 2017 „Teleexpress” nadawany jest na antenie TVP Info, gdzie osiąga ok 1/4 swojej łącznej widowni, częściowo przeniesionej z TVP1. Wcześniej, do sierpnia 2017 „Teleexpress” nadawany był tylko w TVP1. Wirtualnemedia.pl po raz kolejny pominęły tą istotną zmianę i dokonały porównania danych, których co do zasady porównywać nie wolno, gdyż wyciągane w ten sposób wnioski prowadzą do jednoznacznie błędnych wyników.
Według danych Nielsen Audience Maeasurement, pod względem oglądalności w kwietniu „Teleexpress” wyprzedza „Wydarzenia” średnio o prawie 200 tys. widzów. „Panorama” natomiast jako jedyna wśród serwisów informacyjnych zanotowała wzrost widowni w stosunku do kwietnia 2017 o prawie 4% i zmniejsza dystans do oglądalności głównego wydania Polsatu.
Autorzy publikacji nie zwrócili także uwagi na fakt, że wśród głównych wydań programów informacyjnych „Wiadomości” odnotowały najmniejszy spadek widowni w kwietniu i wyprzedzają główne wydanie wiadomości Polsatu średnio o prawie 400 tys. widzów.
Telewizja Polska informuje również, że według danych pomiaru oglądalności, bazującego na rzeczywistych zachowaniach widzów (MOR), średnia widownia „Teleexpressu” wynosiła w kwietniu 2,221 mln widzów i była średnio o 23% wyższa od widowni „Wydarzeń”, która wynosiła w kwietniu 1,809 mln widzów.
Po raz kolejny serwis Wirtualnemedia.pl analizuje dane w sposób niedopuszczalny, porównuje dane nieporównywalne, przez co wyciągane wnioski są rozbieżne z rzeczywistością.
Nie pierwszy raz serwis Wirtualnemedia.pl próbuje kwestionować pozycję Telewizji Polskiej, poprzez „chwytliwe” tytuły i nagłówki i to w momencie, gdy z powodzeniem odbudowuje ona swoją pozycję na rynku telewizyjnym.
Można przypuszczać, że brak rzetelności dziennikarskiej jest działaniem zamierzonym a rzeczywistym celem takich działań jest deprecjonowanie faktycznych wyników oglądalności na tle konkurencji.
Przypominamy, że w kwietniu 2018 w TOP20 najchętniej oglądanych programów aż 13 należało do Telewizji Polskiej.