Złotego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu w konkursie filmów polskich przyznano
Tomaszowi Wolskiemu, autorowi
„Zwyczajnego kraju”. Film, zrealizowany w oparciu o archiwalne materiały Służby Bezpieczeństwa, przedstawia starannie udokumentowany obraz opresji, jakim poddawały społeczeństwo władze komunistyczne PRL. Pokazuje zwykłych ludzie w matni komunistycznego aparatu, który metodami kontroli, nacisku, inwigilacji zmuszał ich do współpracy, osłabiając ducha i łamiąc życiorysy.
To już kolejna nagroda dla tej koprodukcji TVP. Na festiwalu Visions du Reel 2020, którego tegoroczna edycja odbyła się online, film otrzymał nagrodę
Jury Prize Clinique de Genolier dla najbardziej innowacyjnego filmu.
Nagrodę
Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego odebrał
Paweł Chorzępa za film
„Synek”. Obraz opowiada historię trudnej miłości między ojcem a synem. Marcin – główny bohater – urodził się z zespołem FAS (Alkoholowy Zespół Płodowy), a w wieku dwunastu lat został odebrany rodzicom z powodu ich uzależnienia od alkoholu. Mimo złych doświadczeń postanawia wrócić do ojca i podjąć próbę zbudowania z nim relacji na nowo.
Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych przypadł
Maciejowi Cuske za film
„Wieloryb z Lorino”, który wystartował w kategorii międzynarodowych filmów dokumentalnych. Film jest opowieścią o ludziach, którzy mieszkają w jednym z najbardziej surowych i niedostępnych miejsc na Ziemi, na półwyspie Czukockim. Obraz pokazuje mieszkańców tego miejsca – Czukczów, Eskimosów, a także Rosjan, przybyłych z głębi kontynentu w okresie stalinowskiego totalitaryzmu, których łączy starodawna tradycja polowania na wieloryby.
„Wieloryb z Lorino” został również doceniony w dwóch innych kategoriach. Za montaż tej koprodukcji TVP
Katarzyna Orzechowska została uhonorowana
Nagrodą Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich, film dostał też
Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych, ufundowaną przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych.