Według NAM rok 2021 Telewizja Polska zakończyła w mistrzowskim stylu. Początek Nowego Roku okazał się dla anten Telewizji Polskiej sukcesem. W sobotę, 1 stycznia liderem była
TVP2, która uzyskała udziały na poziomie 9%. W tym dniu dobry start zanotował kolejny sezon programu
„The Voice Senior”. Widownia pierwszych dwóch odcinków wyniosła 2,2 mln widzów, przy udziałach 15% (NAM) i była wyższa od premierowych odcinków w sezonie 2020. W niedzielę, 2 stycznia liderem była TVP1 z wynikiem 8,6%.
Z kolei na koniec 2021 r.
grupa TVP uzyskała najwyższe udziały w rynku, które wyniosły 28,3%.
TVP1 zdeklasowała konkurencję z udziałami na poziomie 9,8%. Jako jedyna antena wielkiej czwórki Jedynka odnotowała też wzrost udziałów we wszystkich grupach wiekowych. Dynamika w grupie 4+ wyniosła 1,04% i aż 4,7% w grupach 16-59 oraz w grupie komercyjnej. Swoją pozycję w grupie 4+ wzmocniła także
TVP2, udziały anteny wyniosły 7,9%, a dynamika wzrostu w porównaniu do roku ubiegłego 4,2%.
Również na antenach TVP znalazły się najpopularniejsze programy minionego roku. Wielomilionową widownię zgromadziła oferta sportowa Telewizji Polskiej, serwisy informacyjne, seriale i rozrywka. Według NAM hitem oglądalności w 2021 r. była transmisja meczu Szwecja – Polska rozegranego podczas
Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2020. Spotkanie obejrzało w TVP1 aż 7,9 mln widzów przy udziałach 61,3% (23 czerwca). Wielomilionowa widownia oglądała też skoki narciarskie na antenach TVP – transmisja
Turnieju Czterech Skoczni 6 stycznia zgromadziła w TVP1 ponad 5,3 mln widzów i uzyskała 33,9% udziałów. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także
Eliminacje Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej – widownia meczu Polska-Anglia rozegranego 8 września wyniosła 4,7 mln widzów w TVP1 (udziały 35,3%). Ofertę sportową anten TVP wzbogaciły też Igrzyska Olimpijskie Tokio 2020, podczas których najliczniej obejrzał się mecz siatkówki mężczyzn Polska-Francja – widownia w TVP1 wyniosła 2,6 mln widzów, a udziały 33%. Wzrosło także zainteresowanie wyścigiem Tour de Pologne. 78. wyścig oglądało w TVP1 średnio 640 tys. widzów, więcej o 3,4% w porównaniu do poprzedniego.
W pozostałych gatunkach programowych najliczniej obejrzały się:
„Teleexpress” (TVP1) wśród serwisów informacyjnych (widownia programu w dniu 6 stycznia wyniosła 5,6 mln widzów przy udziałach 35,3%). Wśród seriali na pozycji lidera uplasował się emitowany 2 lutego odcinek
„M jak miłość”, którego widownia wyniosła ponad 4,3 mln widzów, a udziały 29,7%. Z kolei
„Rolnik szuka żony” w TVP1 zgromadził największą widownię wśród programów rozrywkowych – aż 3,8 mln widzów w dniu 5 grudnia. Udziały odcinka wyniosły w tym dniu 29,8%.
Na antenach ważne miejsce zajęły też programy i wydarzenia misyjne. Jednym z nich był
XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, podczas którego widzowie zobaczyli łącznie 147 godzin przesłuchań, koncertów i komentarzy z udziałem wybitnych ekspertów. Wszystko w jakości HD z dźwiękiem stereo, a w TVP Kultura na multipleksie testowym w najwyższej jakości dźwięku Dolby Atmos 5.1.4, kodowanego przy użyciu systemu Dolby AC-4 (Next Generation Audio). Hitem oglądalności podczas konkursu był koncert laureatów, który w czwartek, 21 października w TVP1, TVP Kultura i TVP Polonia zobaczyło w piku prawie 1,8 mln widzów (NAM).
Ważnym wydarzeniem był też
I Festiwal Kultury Narodowej „Pamięć i Tożsamość”, zorganizowany w dniach 22 lutego – 1 marca na stronie fkn.tvp.pl. W trakcie Festiwalu widzowie zobaczyli blisko 100 produkcji i koprodukcji tożsamościowych. Według Google Analytics strona Festiwalu odnotowała ponad 250 tysięcy wyświetleń z ponad 70. krajów. Festiwal cieszył się dużym zainteresowaniem również na profilach społecznościowych. Zasięg postów festiwalowych w social media objął blisko 150 tys. użytkowników Facebooka.
Sukcesem zakończyło się też zorganizowane po raz pierwszy przez Telewizję Polską
Majowe Święto Kina Ocalonego od Zapomnienia. W wydarzeniu w Ogrodach Zamku Królewskiego wzięło udział ponad 2600 osób. Telewizja Polska, która jest liderem rynku rekonstrukcji, zaprezentowała wtedy najsłynniejsze polskie produkcje w nowej jakości: „Lalkę” „Noce i dnie” oraz film „Chopin. Pragnienie miłości” w reż. J. Antczaka, a także „Pana Tadeusza” w reż. A. Wajdy. Relacja z wydarzenia zainteresowała w TVP2 ponad 580 tys. osób (NAM).
Natomiast w listopadzie ofertę anten TVP wzbogacił
I Międzynarodowy Festiwal Telewizyjny „Heart of Europe”. Podczas wydarzenia widzowie na stronie festiwalu oraz w Kinotece mieli okazję zobaczyć najlepsze produkcje telewizji publicznych z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w sumie aż 90 produkcji z 12 krajów.
Wśród kanałów tematycznych swoją pozycję umocniły
TVP Sport, TVP Historia i TVP Kultura, odnotowując wzrosty udziałów we wszystkich grupach wiekowych. Widzowie coraz chętniej oglądali też nowe kanały Telewizji Polskiej.
TVP Dokument, który został uruchomiony 19 listopada 2020 r., najwyższe udziały 0,12% uzyskał w czerwcu oraz w lipcu 2021. Z kolei dla
TVP Kobieta rekordowym miesiącem był grudzień 2021 r., wtedy miesięczne udziały kanału wyniosły w grupie 4+ 0,27% i były najwyższe od startu anteny, czyli 8 marca 2021 r.
Również dzięki nowemu kanałowi
TVP Historia 2, oferta o tematyce historycznej jest bliżej widzów. Nowy kanał, który został uruchomiony 1 marca 2021, jest udostępniany na stronie historia2.tvp.pl, platformie hybrydowej HbbTV oraz w serwisie TVP Stream.
Nowoczesne rozwiązania technologiczne stanowiły duży udział w inwestycjach 2021 roku. Podczas Euro 2020 Telewizja Polska uruchomiła kanał
TVP 4K, oferujący transmisje i retransmisje meczów w jakości UHD z poszerzoną paletą barw i dźwiękiem przestrzennym Dolby Atmos. Był to pierwszy kanał w jakości UHD/4K dostępny w naziemnej telewizji cyfrowej. Według NAM kanał cieszył się największym zainteresowaniem w grupie widzów 16-49, w której uzyskał najwyższe udziały 0,23%. Z okazji Euro 2020 rozszerzono też funkcjonalność
aplikacji TVP Sport i uruchomiono w naziemnej telewizji cyfrowej aplikację HbbTV dedykowaną „Euro 2020”. Aplikacja oferowała widzom TVP1 HD, TVP2 HD, TVP Sport HD oraz TVP 4K dostęp do transmisji meczów, statystyk meczowych, składów drużyn, transmisji 180֯, do materiałów audio-wideo, w tym m.in. skrótów, bramek, wywiadów i profili zawodników.
Nowością w ofercie anten jest także międzynarodowy kanał
TVP World, który został uruchomiony w listopadzie 2021, w odpowiedzi na kryzys na wschodniej granicy.
Natomiast 28 września 2021 wystartował
nowy profil FB Telewizji Polskiej – „TVP Włącz się”, który dotyczy działalności biznesowej Spółki. Tutaj są również publikowane ciekawostki na temat audycji, nowych projektów oraz ludzi, dzięki którym powstają produkcje telewizyjne.