• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

Rozpoczęcie 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W programie siedem produkcji i koprodukcji TVP

18:05, 12.09.2022
Rozpoczęcie 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W programie siedem produkcji i koprodukcji TVP!!! pusty LEAD !!!

W poniedziałek, 12 września w Teatrze Muzycznym w Gdyni uroczystą galą rozpocznie się 47. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Inaugurację uświetni pokaz filmu Jacka Bławuta „Orzeł. Ostatni patrol”, którego koproducentem jest TVP. Telewizja publiczna w Konkursie Głównym Festiwalu zaprezentuje filmy: „Orzeł. Ostatni patrol” w reżyserii Jacka Bławuta, „Filip” Michała Kwiecińskiego, „Orlęta. Grodno ‘39” Krzysztofa Łukaszewicza, „Strzępy” Beaty Dzianowicz oraz „Brigitte Bardot cudowna” Lecha Majewskiego. Ponadto do Konkursu Filmów Mikrobudżetowych został zakwalifikowany „Matecznik” Grzegorza Mołdy. Swoją premierę na pokazie specjalnym w czwartek, 15 września będzie miał film o Annie Przybylskiej „Ania” – dokumentalny obraz Krystiana Kuczkowskiego i Michała Bandurskiego, autorów dokumentów: „Krzysztof Krawczyk – całe moje życie” oraz „Maryla. Tak kochałam”.

 
"Orlęta. Grodno`39". Foto: M. Górfińska

Podziel się:  Więcej
Orzeł. Ostatni patrol” w reżyserii Jacka Bławuta jest produkcją o legendarnym polskim okręcie podwodnym ORP „Orzeł”, który w czasie II wojny światowej wsławił się bohaterskimi czynami w starciach z niemiecką flotą.

„Orlęta. Grodno ‘39” Krzysztofa Łukaszewicza ukazuje wojnę z sowietami widzianą oczami dwunastoletniego chłopca Leona. W dniu rozpoczęcia roku szkolnego, 1 września 1939 r. budynek jego szkoły zostaje zbombardowany przez niemieckie samoloty. Dla Leosia, Tadka, Eweliny oraz tysięcy polskich dzieci wojna stanie się szkołą przyspieszonego dojrzewania, konfrontacją z dramatyczną historią pisaną przez dorosłych.

„Filip” to adaptacja powieści Leopolda Tyrmanda pod tym samym tytułem w reżyserii Michała Kwiecińskiego. Jej bohaterem jest Filip, młody polski Żyd, który w warszawskim getcie ze swoją ukochaną Sarą przygotowuje się do występu w kabarecie, by zarobić na utrzymanie rodziny. Dwa lata później mężczyzna pracuje jako kelner w restauracji ekskluzywnego hotelu we Frankfurcie. Podając się za Francuza, w samym sercu hitlerowskich Niemiec korzysta ze wszystkich uroków świata.

„Strzępy” Beaty Dzianowicz opowiadają o kochającej się, wielopokoleniowej rodzinie. W tej harmonijnej rzeczywistości państwa Pateroków nagle pojawia się pęknięcie. Dziadek Gerard zaczyna się dziwnie zachowywać. Okazuje się, że są to pierwsze symptomy choroby Alzheimera. Nasilające się objawy wystawiają na wielką próbę rodzinne relacje, a na światło dzienne wychodzą skrywane napięcia, sekrety i pretensje.

Fabuła „Brigitte Bardot cudowna” najnowszego filmu Lecha Majewskiego nawiązuje do mitologicznej podróży Telemacha w poszukiwaniu swojego ojca. W filmie Majewskiego uosabia go Ada  m, którego ojciec, pilot walczący w II wojnie światowej uchodzi za zaginionego. Do chłopaka przychodzą wprawdzie paczki i kartki pocztowe od ojca, ale Adam podejrzewa, że ich nadawcą jest ktoś inny. W szkole bezustannie marzy, że któregoś dnia ojciec wyląduje na zakurzonym boisku i wznieci tuman pyłu, z którego wyłoni się żywy, bohaterski i wspaniały.

„Matecznik” Grzegorza Mołdy to historia zwolnionego warunkowo z poprawczaka Karola, przebywającego w mieszkaniu treningowym. Chłopak objęty dozorem elektronicznym rozpoczyna życie na nowo. W codziennym „treningu życia” może liczyć na pomoc Marty. Z czasem ich relacja, ściśle ujęta w ramy regulaminu, niebezpiecznie wymyka się spod kontroli. Lekcje Marty stają się coraz bardziej niekonwencjonalne, a relacja z Karolem przeradza się w opartą na przemocy więź.

„Ania” to inspirująca historia aktorki Anny Przybylskiej. Odważnej, kochającej życie i spełniającej marzenia dziewczyny z Gdyni. Pełnometrażowy film dokumentalny Krystiana Kuczkowskiego i Michała Bandurskiego „Ania” prezentuje wywiady oraz niepublikowane dotąd materiały z prywatnych archiwów.