Weekend kończący 2022 i rozpoczynający rok 2023 widzowie spędzili z Telewizją Polską. W sobotę, 31 grudnia liderem była TVP2, która dzienne udziały uzyskała na poziomie 15,5%. Widzowie tego dnia najliczniej oglądali „Sylwester Marzeń z Dwójką”. Średnia widownia koncertu według MOR wyniosła 6,4 mln widzów. W niedzielę,1 stycznia TVP1 świetny start zanotował serial TVP1 „Dom pod dwoma orłami”, którego premierowy odcinek obejrzało według MOR 2,5 mln osób, a według NM 2 mln widzów przy udziałach anteny na poziomie 13,5%. Natomiast pierwszy odcinek nowego sezonu „Sanatorium miłości” zainteresował 2,7 mln osób (MOR), a według NM 2 mln widzów z udziałami 15,4%.
W 2022 roku w grupie 4+ największą dynamikę wzrostu zanotował TVP Dokument. Udział anteny wzrósł o 87,5% – z 0,08% do 0,15%. Tuż za nim TVP Kobieta, której udział zwiększył się o 63,2% (z 0,19% do 0,31%). TVP Info zyskało udział o 29,8% i wyniósł on w 2022 – 5,2%, a TVP Polonia jest większy o 26,3% – udział wyniósł 0,24%. W grupie 16-59 i 16-49 największą dynamikę wzrostu zanotowała TVP Kobieta odpowiednio o 43,8% i 50%, natomiast TVP Info zyskało w obu grupach odpowiednio o 43,2% i 38%. W grupie 16-59 na trzecim miejscu pod względem zwiększenia udziału był TVP Dokument. Udział anteny wzrósł o 37.5% i wyniósł 0,11%, a w grupie 16-49 trzecią anteną pod względem wzrostu udziału jest TVP Polonia. Dynamika anteny wyniosła 37,5% a roczny udział to 0,22%.
W 2022 roku najliczniejsze widownie gromadziły transmisje sportowe. Od 4 do 20 lutego trwały Igrzyska Olimpijskie w Pekinie, a rekordową widownię uzyskała w TVP1 transmisja skoków narciarskich z udziałem Polaków, którą obejrzało prawie 3 mln osób (udział 24,8%). W czerwcu podczas Ligi Narodów mecz Polska – Belgia zainteresował w Jedynce 3,5 mln widzów (28% udział). W sierpniu i wrześniu TVP transmitowała Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn. Najliczniejszą widownię zgromadziło finałowe spotkanie Polska – Włochy. Mecz obejrzało w TVP1 i TVP Sport 5 mln widzów przy łącznych udziałach 37%. Od listopada do grudnia Telewizja Polska transmitowała Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej Katar 2022. Najliczniejszą widownię na 3 antenach miało spotkanie Polska – Francja. W TVP1, TVP Sport i TVP 4K obejrzało łącznie 10,7 mln osób przy udziale anten na poziomie 69,5%. Podczas MŚ rekordowe ilości odtworzeń TVP zanotowała również w Internecie. W TOP3 znalazły się: mecz MŚ 2022 Polska – Argentyna 4,1 mln odtworzeń, mecz MŚ 2022 Argentyna – Francja 3,6 mln odtworzeń i mecz MŚ 2022 Francja – Polska 3,5 mln odtworzeń.
Liderem wśród seriali 2022 roku pozostaje niezmiennie „M jak Miłość”. Najlepszy wynik serial Dwójki uzyskał 11 stycznia, kiedy widownia wyniosła 3,7 mln, a udział 27%. Udany rok miał również program TVP2 „Pytanie na śniadanie”. W grupie 4+ zdeklasował konkurencję. Widownia w 2022 roku wyniosła średnio 396 tys. widzów, a udział 8,1%. Spośród programów liderem w 2022 został program „Rolnik szuka żony”. IX sezon zgromadził w Jedynce średnio 2,7 mln osób przy udziale 21,1%. W TOP 20 programów minionego roku znalazły się również: transmisja konkursu Eurowizja 2022, który w TVP1 obejrzało 3,4 mln widzów (udział 36,3%), a także koncert 59. KFPP Opole 2022 „Tych lat nie odda nikt – 70 lat Telewizji”. Widownia wyniosła w TVP1 2,6 mln osób, a udział 22,9%.
W 2022 roku portfolio Telewizji Polskiej wzbogaciło się o nowe anteny, kanały internetowe i aplikacje. TVP Nauka rozpoczęła nadawanie 3 października 2022 i jej średni udział od początku emisji wyniósł 0,14%. Na czas Mistrzostw Świata w Katarze został uruchomiony kanał TVP 4K. Antena zanotowała udział na poziomie 0,53%. W marcu uruchomiono nową platformę hybrydową TVP GO. Od 20 grudnia w ofercie TVP znalazł się pierwszy polski kanał skierowany do nastolatków Alfa TVP , który jest dostępny na stronie TVP.pl, w aplikacji TVP GO oraz w kanale wirtualnym w NTC. W 2022 roku zasięg nadawania zwiększył anglojęzyczny kanał TVP World, którego programy mogą oglądać widzowie m.in.: w Zjednoczonym Królestwie, na Wileńszczyźnie, w Estonii, Austrii i USA. Po wybuchu wojny na Ukrainie KRRiT zdecydowała o wyłączeniu rosyjskojęzycznego kanału RT, a polscy operatorzy zastąpili ten kanał anglojęzycznym TVP World.
Ważne wydarzenia
Od 24 lutego TVP aktywnie włączyła się w pomoc Ukrainie. Z myślą o obywatelach Ukrainy, którzy w obliczu działań wojennych znaleźli schronienie w Polsce, oraz wszystkich ukraińskojęzycznych mieszkańcach Polski Telewizja Polska we współpracy z ukraińskim nadawcą publicznym UA: PBC udostępniła program pierwszy ukraińskiej telewizji publicznej, UA1. Ponadto TVP emitowała specjalne programy w tym „Co dalej?…” w TVP Historia, TVP Kultura i TVP Kultura 2, a TVP Kobieta zaprosiła widzów na specjalny odcinek programu Marty Manowskiej „Kobiety w drodze – Ukraina” oraz na cykl dokumentalny pt. „Matki wojny”. TVP VOD udostępnił najpopularniejsze polskie filmy i seriale, m.in.: „Dom nad rozlewiskiem”, „Ranczo Wilkowyje” czy „O mnie się nie martw” z napisami w języku ukraińskim, a w TVP ABC dzieci mogły oglądać bajki w ojczystym języku.
27 lutego TVP przygotowała koncert „Solidarni z Ukrainą”, który w TVP1 i TVP Polonia obejrzało 2,3 mln osób przy udziałach 16,4%. 27 marca do 18 krajów transmitowano zorganizowany przez Telewizję Polską i ukraińskiego nadawcę globalny maraton charytatywny „Save Ukraine”, podczas którego zbierano środki na pomoc dla pogrążonej w wojnie Ukrainie. Do uczestników wydarzenia przemówili prezydenci Polski i Ukrainy: Wołodymyr Zełenski i Andrzej Duda, prezydent Stanów Zjednoczonych Joe Biden, mer Kijowa Witalij Kliczko, a także premierzy m.in. Kanady, Holandii, Czech, Hiszpanii. Swój sprzeciw wobec rosyjskiej agresji zamanifestowali też politycy, artyści, sportowcy i dziennikarze. W TVP1 oraz TVP World widownia wyniosła 1 mln osób przy udziałach 8,8%.
W lutym odbyła się II edycja Festiwalu Kultury Narodowej „Pamięć i Tożsamość”. Widzowie na stronie fkn.tvp.pl mogli obejrzeć ponad 170 produkcji i koprodukcji Telewizji Polskiej. Festiwal 1 marca w Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych, zakończyła uroczysta Gala, podczas której nagrodzono najlepsze produkcje festiwalowe, wręczając twórcom statuetki Złotych i Platynowych Ryngrafów, nawiązujące do pamiątek po poległych bohaterach narodowych. Od 14 do 30 listopada trwała II edycja Festiwal „Heart of Europe”. W wydarzeniu wzięło udział 13 telewizji publicznych i niemal 150 twórców, producentów i przedstawicieli nadawców z Europy Środkowo-Wschodniej. TVP przygotowała również II edycję wyjątkowego projektu Zarządu Telewizji Polskiej, „Paszporty Wolności”, którego celem przywrócenie pamięci i zasłużonego miejsca w historii jej nieznanym bohaterom, dla których patriotyzm, odwaga i prawda były jedynym słusznym wyborem w czasach walki z systemem komunistycznym w powojennej Polsce.
Jesienią Telewizja Polska obchodziła swoje 70-te urodziny. 13 listopada w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbyła się uroczysta „Gala Jubileuszowa – 70 lat Telewizji Polskiej”, którą obejrzało w TVP1 2,2 mln osób (udział 17%). Na antenach emitowane były specjalne programy, filmy i seriale.