Warszawa, 12 marca 2015 r.
Szanowni Państwo,
już po raz dziesiąty prezentujemy Państwu dokument, który zawiera informację
o wykorzystaniu przez Telewizję Polską wpływów z opłat abonamentowych na realizację misji publicznej. Abonament, w założeniu, ma umożliwiać przygotowywanie i powszechne prezentowanie audycji, jakie rzadziej pojawiają się, lub wręcz zupełnie nie pojawiają się
w ofercie stacji komercyjnych, a więc programów dla dzieci i młodzieży, audycji edukacyjnych, audycji poświęconych kulturze, audycji religijnych, programów dla mniejszości narodowych oraz etnicznych, programów dla osób niepełnosprawnych.
W polskich realiach finansowanie programu telewizji publicznej opiera się na dwóch filarach: przychodach z abonamentu oraz przychodach z reklamy i sponsoringu. W przeciwieństwie
do innych krajów Unii Europejskiej, dominującym źródłem finansowania misji Telewizji Polskiej są środki komercyjne, pozyskiwane na rynku reklamowym.
Rok 2014 był rokiem ważnych wydarzeń społecznych i politycznych oraz imprez sportowych obszernie relacjonowanych na antenach TVP. Dwukrotnie w ubiegłym roku zmierzyliśmy się
z kampaniami wyborczymi w Polsce – wyborami do Parlamentu Europejskiego oraz samorządowymi.
Stworzyliśmy dla naszych widzów szereg specjalnych udogodnień technologicznych.
Na rynku medialnym następują liczne zmiany, kreowane są nowe produkty i usługi oraz nowe formy docierania do odbiorcy. W wielu przypadkach to TVP jest liderem zmian i kreuje nowe standardy technologiczne.
Rok miniony to także czas szybkiego rozwoju kanałów tematycznych TVP. 15 lutego 2014 roku rozpoczął nadawanie pierwszy powszechnie dostępny, polski i bezpłatny kanał tematyczny dla dzieci – TVP ABC, a już w listopadzie i grudniu okazał się
on najpopularniejszą stacją dziecięcą w Polsce.
Można wyliczać tak jeszcze długo. W roku 2014 działo się bardzo dużo i wszędzie tam, gdzie miały miejsce ważne wydarzenia, były widoczne kamery z logo TVP. Stawiamy też na rozwój różnorodnej oferty programowej skierowanej do wszystkich widzów. Mimo wszystkich trudności związanych z finansowaniem, stale pełnimy rolę mecenasa kultury, patronujemy ważnym wydarzeniom, festiwalom, konkursom, przeglądom artystycznym – i tym w skali ogólnopolskiej, i tym mniejszym, regionalnym. Wspieramy akcje i kampanie społeczne, działania charytatywne, pokazujemy cenne inicjatywy, w których stacje komercyjne nigdy nie były obecne. To nas wyróżnia i to stanowi o wyjątkowości telewizji publicznej.
Z wyrazami szacunku
dr Juliusz Braun