Orzeczenie Komisji Etyki z 3.04.2008 r. w sprawie skargi p.o. Dyrektora AI Jarosława Grzelaka
11:53, 03.04.2008
Orzeczenie Komisji Etyki z 3.04.2008 r. w sprawie skargi p.o. Dyrektora AI Jarosława GrzelakaPowodem
skargi jest zdjęcie ilustrujące wywiad pt. „Wyszedłem i nie wróciłem”,
które przedstawia J.Kreta w samochodzie marki „Alfa-Romeo”.
W związku z tym Komisja otworzyła postępowanie wyjaśniające:
zapoznała się z publikacją w „Vivie”,
przeprowadziła rozmowę z Jarosławem Kretem,
zapoznała się z pisemnymi wyjaśnieniami redakcji „Vivy” i wydawnictwa Edipresse wydawcy „Vivy”.
Na tej podstawie Komisja Etyki TVP orzeka, że Jarosław Kret naruszył „Zasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej - informacja,
publicystyka, reportaż, dokument, edukacja” - par.XIV - Reklama i
reklama ukryta (kryptoreklama) - p.1 : „Dziennikarzowi nie wolno występować w reklamie(...) ani uczestniczyć w
przedsięwzięciach promocyjnych(...)”.
Zdaniem Komisji nie mają znaczenia wyjaśnienia redakcji „Vivy” i
wydawnictwa Edipresse, że samochód na planie sesji zdjęciowej nie
pojawił się w wyniku umowy z firmą Alfa-Romeo, lecz został udostępniony
przez osobę prywatną. Nie tłumaczą tej sytuacji również wyjaśnienia J.
Kreta, że oglądał autoryzowany przez siebie wywiad na ekranie komputera,
gdzie nie dostrzegł znaków firmowych samochodu.
Dla widza ważne jest, że marka tego samochodu jest widoczna na zdjęciu,
co wywołuje uzasadnione skojarzenia z działaniem reklamowym.
Jarosław Kret jako dziennikarz powinien starannie kontrolować wizualną
oprawę przygotowanych do druku materiałów, tym bardziej że w podobnej
sytuacji znalazł się przed Komisją Etyki TVP po raz drugi.
Przewodnicząca Komisji Etyki TVP S.A.
Monika Jóźwik
Sekretarz Organizacyjny Komisji Etyki TVP S.A.
Ignacy Rutkiewicz
Komisja Etyki TVP otrzymała skargę p.o. dyrektora Agencji Informacji Jarosława Grzelaka na udział dziennikarza i prezentera pogody „Wiadomości” Jarosława Kreta w reklamie zamieszczonej w nr 3/328 dwutygodnika „Viva” z 7 lutego 2008 r.
Powodem
skargi jest zdjęcie ilustrujące wywiad pt. „Wyszedłem i nie wróciłem”,
które przedstawia J.Kreta w samochodzie marki „Alfa-Romeo”.
W związku z tym Komisja otworzyła postępowanie wyjaśniające:
zapoznała się z publikacją w „Vivie”,
przeprowadziła rozmowę z Jarosławem Kretem,
zapoznała się z pisemnymi wyjaśnieniami redakcji „Vivy” i wydawnictwa Edipresse wydawcy „Vivy”.
Na tej podstawie Komisja Etyki TVP orzeka, że Jarosław Kret naruszył „Zasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej - informacja,
publicystyka, reportaż, dokument, edukacja” - par.XIV - Reklama i
reklama ukryta (kryptoreklama) - p.1 : „Dziennikarzowi nie wolno występować w reklamie(...) ani uczestniczyć w
przedsięwzięciach promocyjnych(...)”.
Zdaniem Komisji nie mają znaczenia wyjaśnienia redakcji „Vivy” i
wydawnictwa Edipresse, że samochód na planie sesji zdjęciowej nie
pojawił się w wyniku umowy z firmą Alfa-Romeo, lecz został udostępniony
przez osobę prywatną. Nie tłumaczą tej sytuacji również wyjaśnienia J.
Kreta, że oglądał autoryzowany przez siebie wywiad na ekranie komputera,
gdzie nie dostrzegł znaków firmowych samochodu.
Dla widza ważne jest, że marka tego samochodu jest widoczna na zdjęciu,
co wywołuje uzasadnione skojarzenia z działaniem reklamowym.
Jarosław Kret jako dziennikarz powinien starannie kontrolować wizualną
oprawę przygotowanych do druku materiałów, tym bardziej że w podobnej
sytuacji znalazł się przed Komisją Etyki TVP po raz drugi.
Przewodnicząca Komisji Etyki TVP S.A.
Monika Jóźwik
Sekretarz Organizacyjny Komisji Etyki TVP S.A.
Ignacy Rutkiewicz