Zdaniem p.Maciejewskiego, „treść i konstrukcja” emitowanych w latach 2001 i 2002, również przez TVP 2, programów telewizyjnych „Kolęda” „w 80 proc. oparta była na scenariuszu” jego filmu. W związku z tym Komisja Etyki zapoznała się – z wyjaśnieniami złożonymi prezesowi Zarządu TVP S.A. Robertowi Kwiatkowskiemu przez zcę dyrektora TVP2 ds. programowych Barbarę Bilińską–Kępa, – z uwagami Krzysztofa Miklaszewskiego o tzw. scenariuszach trzech audycji telewizyjnych, tj. muzycznego filmu dokumentalnego „Kolęda w Kosowie” z roku 2000, koncertu „Kolęda w Kosowie” z roku 2001 oraz koncertu „Kolęda w Libanie” z roku 2002. Z tych dokumentów wynika, że każdy z wymienionych tzw. scenariuszy miał inny zapis gatunkowo–realizacyjny, i tak: film „Kolęda w Kosowie” z roku 2000 miał formę noweli, koncert „Kolęda w Kosowie” z roku 2001 formę scenopisu realizacyjnego, a tzw. scenariusz koncertu „Kolęda w Libanie” stanowił przeniesioną w inne warunki kopię tzw. scenariusza „Kolędy w Kosowie” z roku 2001. Wszystkie łączył pomysł koncertu – w obecności wysokich dygnitarzy państwowych – dla żołnierzy pełniących służbę wojskową na obczyźnie. Jest to pomysł znany już z ostatniej wojny światowej, a później eksploatowany przez wszystkie telewizje świata. Komisja Etyki TVP stwierdza zatem, że nie ma podstaw do uznania, że zostały naruszone „Zasady etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej S.A.”, w szczególności p.12 – pt. Rzeczywiste autorstwo.
Przewodniczący Komisji Etyki TVP
Andrzej Matynia