„Taras Noskar to rodowity donieczczanin, który się tam urodził i wykładał po ukraińsku w szkołach artystycznych. Gdy na te ziemie przyszła wojna, został zmuszony do znalezienia sobie schronienia we Lwowie. W Doniecku została pracownia i większość prac i obecnie w tym pomieszczeniu znajduje się siedziba „Funduszu Pomocy Noworosji“. Dla Tarasa to był bardzo osobisty plener. Malował krajobrazy pełne zrujnowanych domów, a na drugim tle swój Donieck – który choć geograficznie blisko, to w rzeczywistości znajdował się pod drugiej linii frontu“ – twórca dokumentu Antoś Ciależnikau opowiadał o jednym z bohaterów reportażu.
„Wzięcie udziału w tym plenerze było bardzo odważnym czynem z powodu zagrożenia życia jakie niosło przebywanie na froncie. I fakt, że tylu białoruskich artystów odważyło się, żeby to zrobić wiele znaczy. Ideą pleneru było uszanowanie pamięci ochotników-chłopców, z Taktycznej Grupy „Białoruś“: Alesia Czarkaszyna i Wiktara Cielażenki , którzy zginęli na froncie, podobnie jak innych obrońców suwerenności Ukrainy. Była to twórcza interpretacja tego, co dzieje się z ukraińskim Donbasem. Artyści na własne oczy zobaczyli w jakich warunkach żyją i działają ukraińscy ochotnicy. Odwiedzili linię frontu w Piaskach, byli w miejscach, gdzie przebywali członkowie Taktycznej Grupy „Białoruś“. Tam, gdzie każdy metr ziemi jest zryty lejami po pociskach swoje piosenki pisał białoruski ochotnik Aleś Czerkaszyn, który zginał w jednym z ostrzałów. Owocem pleneru było 50 płócien namalowanych przez białoruskich i jednego ukraińskiego artystę – prace te były pokazane w ambasadzie Ukrainy w Mińsku“ – dodał zdobywca głównej nagrody.
Drugą nagrodę otrzymał obraz „Bałtycki poker. W co gra Putin”, zrealizowany dla TVP1. Główna bohaterka dokumentu Sandra Užule-Fons – dziennikarka o łotewsko-polskich korzeniach wraca do swojego kraju, by sprawdzić jak silne są tam wpływy Rosji. Dokument udowodnia, że Krajom Bałtyckim grozi realne zagrożenie ze strony swojego wschodniego sąsiada.
Festiwal Sztuki Faktu w Toruniu odbywa się od trzech lat. Jury wybiera najlepsze reportaże telewizyjne i filmu dokumentalne nakręcone dla polskich stacji TV. W 2016 r. na konkurs przysłano ponad 120 prac.