• Wyślij znajomemu
  • Wersja do druku
  • -AA+A

„Dotknięcie Anioła” z Grand Prix w Chorwacji

16:51, 12.09.2017
„Dotknięcie Anioła” z Grand Prix w Chorwacji!!! pusty LEAD !!!

Produkcja dokumentalna Telewizji Polskiej „ Dotknięcie Anioła” w reżyserii Marka Tomasza Pawłowskiego okazała się absolutnym zwycięzcą Międzynarodowego Festiwalu Filmów Historycznych w Rijece w Chorwacji (6 -9 września 2017). Pięcioosobowe jury z Francji, Niemiec, Finlandii, Chorwacji i Serbii uznało obraz za godny Grand Prix Festiwalu, przyznało mu też nagrodę za Najlepsze Zdjęcia dla Jacka Januszyka oraz dla Najlepszego Reżysera Marka Tomasza Pawłowskiego.

 
Marek Pawlowski i Bernardin Modric History FF

Festiwal pragnie rozwijać i wzbogacać filmowy język historycznego dokumentu i w swojej poetyce „ archicollagu” film Pawłowskiego nie miał sobie równych. Pokonał m.in. laureatów festiwali Sundance i Hot Doc, w konkursie było w sumie trzydzieści produkcji dokumentalnych z całego świata, niezależnych oraz takich potentatów, jak Al Jazeera, BBC, PBS , France, Rai i kilku niemieckich stacji. Jury w uzasadnieniu napisało: „ Rzadko kiedy film potrafi tak zawładnąć wyobrażnią, a jednocześnie inspirować do działania w życiu realnym. Reżyser, idealnie balansując, stworzył z osobistej i intymnej spowiedzi harmonijną i uniwersalną historię. Dlatego nagroda za najlepszą reżyserię oraz Grand Prix trafia właśnie do autora „Touch of an Angel”. Nagroda główna ma bardzo oryginalną formę – małej torpedy powietrznej, która po rozłożeniu okazuje się …. wiecznym piórem z unikatowym kryształem Swarovskiego.

Miasto Rijeka będące portowym miastem z niezwykle ciekawą i burzliwą przeszłością jest partnerskim miastem Gdańska. To tu wedle podań historyków narodził się faszyzm, gdy miasto było we włoskim władaniu i tu wynaleziono torpedę powietrzną , która stała się znakiem Festiwalu , co zadecydowało o formie nagrody Grand Prix. Warto dodać , że „Dotknięcie Anioła”/Touch of an Angel otrzymało w ubiegłym roku w Chorwacji nagrodę specjalną jury Festiwalu Filmowego w Vukovar. Reprezentował też Polskę podczas Festiwalu Tolerancji w Zagrzebiu na zaproszenie Branko Lustiga, producenta m.in.„ Listy Schindlera” i „Gladiatora”. Nagrody w Rijece pozwoliły przekroczyć filmowi magiczną trzydziestkę dla tego obrazu ( 31 nagród). Ta współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej polsko – niemiecka produkcja Zoyda Art Production, Telewizji Polskiej, Westdeutscher Rundfunk ze wsparciem Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Media Development już trzeci rok krąży po festiwalowym świecie, choć produkcje historyczne zwykle nie są na nich mile widziane. Jednak szczególny język artystyczny filmu zwraca uwagę środowisk filmowych w przeróżnych częściach i kulturach świata – od Stanów Zjednoczonych (jedna trzecia nagród to amerykańskie trofea) po Afrykę. Film ma trudny i kontrowersyjny przekaz, dlatego też długi czas nie był pokazywany w Europie.
„Dotknięcie Anioła” powstało na bazie wspomnień Henryka Schoenkera, jedynego na świecie świadka istnienia na samym początku wojny Biura Emigracji Żydów do Palestyny w mieście Oświęcim. Początkowo wydane w formie książkowej przez wydawnictwo „Karta” nie dawały większej szansy na filmową realizację, gdyż nikt nie wierzył nieznanej, odkrywanej historii. Po zdobyciu środków z programu Media oraz PISF na development zespół mógł szukać w archiwach na całym świecie dowodów istnienia Biura. Gdy Artur Szyndler z Centrum Żydowskiego w Oświęcimiu odnalazł w Yad Vashem pięć stron szczegółowych opisów z podpisem ojca bohatera filmu - Leona Schoenkera, ostatniego przewodniczącego Gminy Żydowskiej w Oświęcimiu, koprodukcja międzynarodowa stała się bardziej realna. Cała produkcja wraz z gromadzeniem budżetu, badaniami archiwalnymi i realizacją filmu zabrała twórcom w sumie dziesięć lat. Zespół filmu to najlepsi w swojej dziedzinie – muzykę komponował Michał Lorenc, zdjęcia realizował Jacek Januszyk, dźwięk Jacek Hamela i Tomasz Sikora, montował Cezary Grzesiuk, zaś niezwykłe archicollage tworzył Robert Manowski , rektor Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie.Za kostiumy w scenach odpowiadała Agata Uchman, korekcję barw i technologię postprodukcji prowadził Łukasz Strent , a całym procesem produkcji kierowała producentka Małgorzata Walczak we własnej firmie Zoyda Art Production, działającej na rynku od 1999 roku.

Więcej :
https://www.facebook.com/historyfilmfestival/
https://www.youtube.com/watch?v=3XPoSltoB-c&feature=player_embedded
http://www.editfiume.info/lavoce/cultura/25196-grand-prix-alla-pellicola-touch-of-an-angel
http://www.historyfilmfestival.com/HFF2017.pdf