2016 rok był dla TVP S.A. czasem pełnym wyzwań i zmian, a mimo to Spółka zakończyła go jako lider polskiego rynku medialnego, notujący średnio największe udziały
w wysokości 29,4 procent.
Zgodnie z misją nadawcy publicznego, Telewizja Polska S.A. z ogromnym nakładem sił
i środków relacjonowała największe i najbardziej prestiżowe wydarzenia społeczno-polityczne i kulturalne 2016 r. Wśród nich były Światowe Dni Młodzieży, które dzięki
TVP S.A. śledziło łącznie ponad 20 mln Polaków. Wysiłek miał wymiar nie tylko ilościowy, spotkał się bowiem z uznaniem międzynarodowej opinii publicznej i hierarchów Kościoła katolickiego na całym świecie. Podobnie wysokie oceny zyskała obsługa wydarzeń szczytu NATO odbywającego się w Warszawie, przy którym TVP S.A. podjęła się roli „host broadcastera”, nadającego transmisję do ponad 30 krajów.
Na dobry wynik TVP S.A. złożyły się też wypracowane w 2016 r. bardzo wysokie pozycje jej kanałów tematycznych, w tym szczególnie TVP ABC, który zakończył rok jako lider w obszarze kanałów dziecięcych. TVP ABC jest także najbardziej dynamicznie rozwijającym się kanałem naziemnej telewizji cyfrowej.
W 2016 r. TVP S.A. wreszcie nadrobiła wieloletnie zaległości, nagłaśniając na swoich antenach tematy dotychczas przemilczane lub marginalizowane, takie jak m.in. losy Żołnierzy Wyklętych. Święto żołnierzy drugiej konspiracji, obchodzone od 2011 roku z inicjatywy ustawodawczej prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Uczyniła też wiele, by historia i pamięć, przywoływane w jej programach znacznie częściej niż poprzednio, były spoiwem
w budowaniu więzi i wartości narodowych. Dzięki telewizji publicznej widzowie uczestniczyli m.in.: w obchodach 1050. rocznicy Chrztu Polski, świętowali Dzień Flagi, wspólnie upamiętnili 40. rocznicę Wydarzeń Czerwcowych, brali udział w obchodach rocznicy tragedii smoleńskiej, a także współuczestniczyli w uroczystości otwarcia Świątyni Opatrzności Bożej
w Warszawie.
Ubiegły rok był również na antenach Telewizji Polskiej S.A. czasem wielkich wydarzeń sportowych. Decyzja o zakupie praw do meczów EURO 2016 była niezwykle trafna. Sport znowu połączył Polaków i przyciągnął widzów do telewizji publicznej. Transmisje 11 meczów EURO 2016 śledziło w TVP S.A. ponad 24 mln odbiorców. Telewizja Polska, jako jedyny nadawca na naszym rynku telewizyjnym, relacjonowała w sposób ciągły kolejne unikatowe wydarzenie, jakim są Igrzyska Olimpijskie. Igrzyska w Rio de Janeiro przyciągnęły przed ekrany TVP1, TVP2 i TVP Sport 28,5 mln (80,1 proc.) Polaków. Emocje sportowe tych 17 dni sportowych zmagań, przyniosły w rezultacie znaczący wzrost udziałów każdej z tych anten.
Wpływy z abonamentu w założeniu mają umożliwiać przygotowanie i prezentowanie audycji, jakich brakuje w ofercie stacji komercyjnych. Pomimo trudnej sytuacji finansowej, Telewizja Polska pełni rolę mecenasa kultury oraz patronuje ważnym wydarzeniom społecznym i kulturalnym, czym nie tylko realizuje ustawowe obowiązki, ale wychodzi naprzeciw oczekiwaniom odbiorców.